Enligt studien Sustainable Brand Index B2B anser beslutsfattare på företag, med över 500 miljoner i omsättning, att det kooperativa bostadsföretaget Riksbyggen är fastighetsbranschens mest hållbara företag.
Riksbyggen arbetar aktivt med hållbarhet genom många satsningar. Hållbarhetsarbetet riktar sig både till den egna verksamheten och till de drygt en halv miljon boende i fastigheter som Riksbyggen förvaltar.
Genom Riksbyggens Ombyggnadsavtal kan bostadsrättsföreningarna genomföra ombyggnader för till exempel minskad energianvändning, installation av solpaneler och nya klimatskal. Riksbyggens mål är att fördubbla ombyggnadsverksamheten.
Bland annat arbetar Riksbyggen också aktivt för fler förtätningsprojekt vilket i praktiken betyder att nya bostäder kan skapas utan att ny mark tas i anspråk.
Riksbyggen har bland mycket annat infört solcellsanläggningar som standard i nyproduktionen av flerbostadshus i alla projekt där det är tekniskt lämpligt.
Alla hus med fler än två våningar byggs för att kunna certifieras enligt Miljöbyggnad Silver, i vissa fall även med Miljöbyggnad Guld.
Riksbyggens miljöskola är ett exempel på Riksbyggens arbete för de boende. Med miljöskolan kan de boende få tips om hur de kan minska sin klimatpåverkan genom att bland annat minska sin energianvändning i hushållet och ta hand om avfall så att det kan återanvändas rätt.
I studien, som har släppts för andra året i rad, framkommer att bland chefer på Sveriges största bolag är kunskapen om hållbarhet och underleverantörernas arbete med ansvarstagande låg. Över 60 procent vet inte vad deras leverantörer gör inom hållbarhet. Detta skapar utmaningar eftersom det är dessa beslutsfattare som sitter på mest pengar och tar de stora investeringsbesluten.
Allra minst vet cheferna om sina leverantörers arbete med socialt ansvar, exempelvis goda arbetsvillkor, antikorruption och jämställdhet.
De branscher vars arbete med hållbarhet beslutsfattarna har allra minst kunskap om är försäkring, pension, fastigheter och telekommunikation.
Sustainable Brand Index B2B 2018, fastighetsbranschen
Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och 2017 bland beslutsfattare.
Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på storföretag med över 500 miljoner kronor i omsättning.
Studien genomfördes under september - november 2018. Totalt intervjuades 1000 beslutsfattare om 1o3 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.
Sustainable Brand Index B2B 2018, fastighetsbranschen
Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och 2017 bland beslutsfattare.
Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på storföretag med över 500 miljoner kronor i omsättning.
Studien genomfördes under september - november 2018. Totalt intervjuades 1000 beslutsfattare om 1o3 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.