
På Stockholmsmässan pågår de sista förberedelserna inför Nordbygg. När dörrarna slås upp den 10 april väntas ungefär 50 000 besökare och 900 utställare från alla delar av bygg- och fastighetsbranschen under de fyra dagarna som mässan pågår.
Svensk Byggtjänst kommer självklart att finnas på plats. Detta sker med två montrar, inslag på Nordbyggscenen, AMA-konvent och mycket annat. Vid en av de båda montrarna arrangeras dessutom Nordic ConTech där fokus ligger på framtidsteknik och innovationer inom byggindustrin. Varje dag kl 11 utgår en guidad tur från montern till andra utställare inom tech-innovationer.
– Det kostar ingenting men är väldigt intressant och spännande, säger Erik Kalmaru som är kommunikationschef på Svensk Byggtjänst.
Vid tidigare omgångar av Nordbygg har det bland annat funnits ett fokus på jämställdhet och schyssta attityder ute på arbetsplatserna. Det kommer att märkas även i år, inte minst i form av Svensk Byggtjänsts kampanj Jämnt på jobbet.
En annan fråga som lyfts lite extra den här gången är kompetens i beställarrollen. En nyhet är till exempel programmet "Energismart beställare" med dragningar och information under hela Nordbygg 2018.
Ungefär en tredjedel av de deltagande företagen är med för första gången. Ett par hundra är från utlandet.