Uppdraget kom från Region Halland, som ville undersöka hur VR, virtual reality, kan användas i utbildning och särskilt för grävmaskinsutbildning. Regionen anser bland annat att det finns ett behov av att få fler utbildade grävmaskinister.
Projektet startade i höstas och har drivits av sex studenter på Högskolan i Halmstad. Per Österberg, koordinator på högskolan, har varit samordnare under projektet.
– Det råder en brist på tillgängliga förare av grävmaskiner. Kan man hitta nya vägar för att utbilda dem så har man vunnit någonting. Problemet för en del projekt idag är det är tillgången till förare som sätter stopp, säger han.
Simulatorn består av en rörelseplattform, som liknar en grävmaskins styrhytt, samt ett par VR-glasögon.
Per Österberg lyfter fram flera fördelar med att utbildningar av grävmaskinister kan använda virtuell simulering istället för att behöva använda riktiga grävmaskiner, något han menar att det finns mycket att vinna på.
– Miljömässigt så sparar man många timmar med diesel i en simulerad miljö. Dessutom går det att öva saker i den pedagogiska miljön under trygga förhållanden. Samtidigt finns det också möjligheten att enskilda individer kan öva i timmar utan att ha en handledare med sig.
Han påpekar att det finns simulering med platta skärmar idag men att man med VR-glasögon kommer närmare verkligheten.
Dock finns det fortfarande hinder att överkomma. Främst är det åksjukan, VR-sickness. Då handlar det om att det ögonen upplever inte överensstämmer med balanssinnets upplevelser och det leder till illamående. En ganska stor andel av personerna som använder VR-glasögon blir åksjuka.
– Här får man upptäcka hur det kan motverkas, säger Per Österberg.
Just detta är nästa del i projektet. Studenter vid en annan del av högskolan ska nu arbeta med att ta fram metoder som motverkar åksjuka.