Begreppet nudge myntades av Cass R. Sunstein, professor vid Harvard Law School, och professorn, beteendeekonomen och nobelpristagaren Richard H. Thaler i boken "Nudge – Improving decision about health, wealth och happiness", som kom 2008.
I boken beskriver författarna nudging som ett sätt att påverka människors beteende i en riktning som förbättrar deras liv på ett eller annat sätt, utan att hindra dem från att göra andra val eller påtagligt förändra förutsättningarna.
Tre kriterier för nudge:
1) Det får inte vara ett förbud eller ta bort individens fria val.
2) Det får inte vara något ekonomiskt incitament.
3) Man fokuserar på beteendet och inte attityder.
De mer önskvärda alternativen görs mer tillgängliga genom att erbjuda dem som standardalternativ, genom att göra viktig information mer framträdande, genom att förenkla komplex information för användarna, eller genom att ändra den fysiska miljön. Andra viktiga faktorer är att det ska vara enkelt, transparent och hållbart.
Amazon, Ebay, Google och Spotify använder nudging för att systematiskt förbättra sin användarupplevelse.
Wästbygg och Beteendelabbet har inlett ett samarbete där man med nudging och tjänstedesign ska hitta triggers som gör det lätt att göra rätt på byggarbetsplatsen.
— Vi tror att nudging kan vara en bra metod ute på våra byggarbetsplatser. Några av våra viktigaste frågor idag är materialåtervinning och arbetsmiljö och det här blir ett nytt sätt att belysa dem, säger Kristin Lundmark som är hållbarhetsansvarig på Wästbygg i ett pressmeddelande.
Under vintern kommer byggarbetsplatserna att analyseras och under våren 2018 kommer nudging testas på ett av Wästbyggs projekt.
— Vi undersöker vilka beteendeutmaningar det finns på byggarbetsplatsen idag men också vad som faktiskt funkar och varför. Vi har varit ute på byggarbetsplatsen och ser många potentiella utmaningar att jobba med, säger Kajsa Lindström som är tjänstedesigner på Beteendelabbet i ett pressmeddelande.
I Sverige har nudging främst omfamnats av organisationer och myndigheter som arbetar med hållbarhetsfrågor. Naturvårdsverket och Konsumentverket har nudgingprojekt på gång.
Kritiska röster hävdar dock att nudging närmar sig manipulation och att det är vårt undermedvetna som handlar när vi utsätts för en nudge. Annan kritik hävdar att människor är rationella varelser som inte behöver styrning utifrån för att komma till insikt om sitt eget bästa.
Gör det lätt att göra rätt!
Oavsett hur man tillämpar nudging är framgångsfaktorn densamma om man vill ändra på folks beteende, det som Thaler ständigt återkommer till och förespråkarna gjort till ett mantra: "gör det lätt att göra rätt!"
Wästbygg utvecklar och bygger flerbostadshus, kommersiella fastigheter och logistikanläggningar.
Wästbygg grundades 1981 och har idag kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö, Jönköping, Borås och Varberg. Antal anställda är 260 personer och omsättningen 3 miljarder kronor.
Källa: Wästbygg
Beteendelabbet är Sveriges första beteendebyrå och kombinerar kompetens inom psykologi, beteendeekonomi och design. Tillsammans med sina kunder skapar de produkter, tjänster och platser för framtiden. Lösningar som har fokus på att uppnå affärsnytta med positiv förändring för både planeten och individen.
Källa: Beteendelabbet
Wästbygg utvecklar och bygger flerbostadshus, kommersiella fastigheter och logistikanläggningar.
Wästbygg grundades 1981 och har idag kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö, Jönköping, Borås och Varberg. Antal anställda är 260 personer och omsättningen 3 miljarder kronor.
Källa: Wästbygg
Beteendelabbet är Sveriges första beteendebyrå och kombinerar kompetens inom psykologi, beteendeekonomi och design. Tillsammans med sina kunder skapar de produkter, tjänster och platser för framtiden. Lösningar som har fokus på att uppnå affärsnytta med positiv förändring för både planeten och individen.
Källa: Beteendelabbet