
På en yta som är nästan fyra gånger så stor som Stockholmsmässan rymdes i år 2 482 utställare från 61 olika länder. Ungefär 200 000 besökare var på plats. ISH-mässan samlar det mesta och det senaste i fråga om VVS och byggteknik.
Om det fanns ett återkommande samtalsämne så var det digitalisering och hur man kan använda uppkopplade lösningar i sina produkter. Och visst finns idéer.
En tillverkare hakar exempelvis på trenden med appar för hälsa och erbjuder en toalett som går att ansluta till en telefon. Toaletten leder av urin och gör kontinuerlig analys.
Sedan skickas information till en app som ska ge användaren en massa information om hur kroppen mår utifrån ett antal parametrar. Liknande applösningar finns för bland annat övervakning av vatten och värme.
Tydligt är att digitaliseringen kommit längst bland företag som riktar sig till vanliga konsumenter. I det som kallas business-to-business går det betydligt trögare, menar en del av mässans utställare.
ISH-mässan hålls vartannat år. Den som vill göra ett besök får därmed vänta till 2019 innan det är dags igen.