Samtidigt ska närmare 100 000 bostäder byggas i anslutning till platserna där kollektivtrafiken byggs ut.
Sverigeförhandlingen slöt avtal med Stockholms landsting och kommunerna Stockholm stad, Täby, Huddinge, Vallentuna, Österåker och Solna stad.
– Med avtalen på plats tar Stockholm ett steg närmare en avsevärt förbättrad kollektivtrafik och ökad tillgänglighet i Stockholmsregionen. Kopplat till dessa satsningar kommer det att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm fram till år 2035, vilket behövs i ett växande Stockholm, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen i ett pressmeddelande.
I överenskommelsen ingår det investeringar i bland annat:
De fyra projekten kommer tillsammans att kosta cirka 25,1 miljarder kronor. Staten beräknas stå för omkring 15,9 miljarder kronor av kostnaden. En stor del finansieras genom trängselskatten i Stockholm.
De flesta av de stora kollektivtrafikprojekten väntas starta först 2022 - 2026. Hagalund tunnelbanestation kan dock vara öppen för trafik redan 2024.
Samtidigt ska Stockholm stad, Huddinge kommun och Täby kommun bygga ut sin cykelinfrastruktur. För Stockholm innebär det bland annat tre nya cykelbroar i innerstaden.
Sammanlagt rör det sig om cirka 30 cykelprojekt i de tre kommunerna Kostnaden beräknas till cirka 478 miljoner kronor.