Testerna genomfördes som ett krockprov med en vagn med vikten 1047 kilo. Krocken gjordes i låg fart, bara 14 kilometer i timmen. Stolparna träffades av vagnen vid en höjd av 47 centimeter.
Stolparna grävdes ner i grus, med en fraktion på 0–32 mm. Även krossgrus användes vid vissa tester.
Sex stycken olika ståndare testades. Det var Sigmaståndare, Homogen stålståndare, C-ståndare, C-stolpe, 55*55 ståndare, HEB120 I-balk och HEB120-ståndare.
Dessa grävdes ner till olika djup. Det varierade mellan 0,6 meter, 0,8 meter, 0,9 meter och 1 meter. Efter att vagnen kört på ståndarna mätte man hur mycket dessa lutade efter kollisionen och hur stora markrörelserna var.
Testerna genomfördes som ett krockprov med en vagn med vikten 1047 kilo. Krocken gjordes i låg fart, bara 14 kilometer i timmen. Stolparna träffades av vagnen vid en höjd av 47 centimeter.
Stolparna grävdes ner i grus, med en fraktion på 0–32 mm. Även krossgrus användes vid vissa tester.
Sex stycken olika ståndare testades. Det var Sigmaståndare, Homogen stålståndare, C-ståndare, C-stolpe, 55*55 ståndare, HEB120 I-balk och HEB120-ståndare.
Dessa grävdes ner till olika djup. Det varierade mellan 0,6 meter, 0,8 meter, 0,9 meter och 1 meter. Efter att vagnen kört på ståndarna mätte man hur mycket dessa lutade efter kollisionen och hur stora markrörelserna var.