Slarv med sopsortering kan bli en dyr affär för fastighetsägarna. Kommunerna debiterar extra för felsorterat avfall och om felsorteringen fortsätter trots påpekande kan allt avfall från en fastighetsägare komma att betraktas som osorterat vilket medför en ökad årlig kostnad för sophanteringen.
Nu kan man som fastighetsägare/fastighetsförvaltare och kommun kanske råda bot på detta genom att ta del av ett nytt kostnadsfritt kampanjmaterial "Låt gammalt bli nytt". Det är Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI, som tagit fram materialet och det syftar till att minska mängden förpackningar och tidningar i restavfallet.
Text- och bildmaterial hämtas på kampanjsidan. Materialet är tänkt att användas på hemsidor, i sociala medier, nyhetsbrev, annonser i medlemstidningar och liknande.
Villkoret för att använda materialet är att organisationen hänvisar och länkar till kampanjsidan latgammaltblinytt.nu.
Det var i våras som kampanjen startade där Titiyo, som FTI utsett som ambassadör för källsortering och återvinning, återvinner en version av sin låt "Talking to the Man in the Moon". En musikvideo släpptes som länkar besökarna vidare till kampanjsidan. Titiyo berättar på sidan om varför hon känner så starkt för återvinning. Sidan ger också inspiration, information och motivation till att öka hushållens ansvar i processen med återvinning.
– Mitt intresse för återvinning är stort och jag har sedan länge ett hängivet miljöengagemang. Kläder och prylar som jag inte använder skänks till Myrorna eller Stadsmissionen och förpackningar och tidningar källsorterar jag noggrant, säger Titiyo till Förvaltarforum.
Webbplatsen sopor.nu har fått ett nytt utseende och en ny sökfunktion. Man kan där söka på sitt eget avfall och få ett snabbt svar på hur det ska sorteras.
Det går också att söka sig fram till närmaste återvinningsstation. När det gäller sökning på grovsopor och hur de ska hanteras så länkas det vidare till den egna kommunen med information om närmaste återvinningscentral.
Låt gammalt bli nytt är en kampanj som drivs av företaget Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). Målet är att ge människor mer kunskap, information och inspiration att källsortera och ta förbrukade förpackningar och tidningar till återvinningen. En del av strategin är att ta hjälp av engagerade artister som får omskapa en egen låt och på så vis sprida budskapet till fler. Först ut var Ebbot som nu valt att passa vidare till Titiyo.
Låt gammalt bli nytt är en kampanj som drivs av företaget Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). Målet är att ge människor mer kunskap, information och inspiration att källsortera och ta förbrukade förpackningar och tidningar till återvinningen. En del av strategin är att ta hjälp av engagerade artister som får omskapa en egen låt och på så vis sprida budskapet till fler. Först ut var Ebbot som nu valt att passa vidare till Titiyo.