Idén har myndigheten fått från liknande försök i Belgien och Storbritannien. Där har genandet över spåren minskat med upp till 98 procent på vissa ställen där gummimattorna lagts ut.
Omkring 100 människor dör varje år vid järnvägen. De flesta av dem tar sina liv men många är också vid spåren av andra anledningar; många tar en genväg eller för att utforska järnvägen.
I förra veckan visade Trafikverket upp de första pyramidformade gummimattorna i Stockholmsområdet. De har placerats på plattformarsändarna vid Älvsjö station.
– De kan också användas på spår, till exempel där det är flera spår i bredd. Eller mellan spåren där man vet att det är ett ställe där flera personer springer över, säger Stefan Björkqvist, chef för nationell operativ ledning vid Trafikverket.
Sedan tidigare har gummimattor placerats ut i Hudiksvall, Gävle, Göteborg, Helsingborg och Malmö. De har satts ut vid tunnlar och på bangårdar.
Enligt Stefan Björkqvist ska de främst verka avskräckande på folk.
– Människor uppfattar det som ett fysiskt hinder och forskning visar att det stoppar många. Det blir besvärligt för folk och man väljer en annan väg istället, säger Stefan Björkqvist.
Hittills har man på Trafikverket sett att spårspring minskat drastiskt, men inte försvunnit helt, vid de platser där gummimattor lagts ut. I slutet av det här året kommer man att utvärdera hur de har fungerat. I Älvsjö görs det genom att se över hur många inrapporterade fall av spårspring som kommer in.
Vad är fördelen med gummimattor?
– Här vid Älvsjö station kan vi till exempel inte sätta upp ett stängsel. Då räcker det inte heller med en stor skylt med förbjudet på, säger Stefan Björkqvist.
Enligt Trafikverket kostar en kvadratmeter av gummimattan cirka 5000 kronor. Den är tillverkad av återanvända bildäck.
Fram till 2020 har Trafikverket som mål att halvera antalet omkomna i järnvägssystemet. Det utgår från antalet personer som dog 2010, då 100 personer omkom.
Förutom att genomföra åtgärder för att minska självmord och andra personpåkörningar på järnväg ska också säkerheten vid plankorsningar förbättras.
Fram till 2020 har Trafikverket som mål att halvera antalet omkomna i järnvägssystemet. Det utgår från antalet personer som dog 2010, då 100 personer omkom.
Förutom att genomföra åtgärder för att minska självmord och andra personpåkörningar på järnväg ska också säkerheten vid plankorsningar förbättras.