Tidigare var det en slingrig enkelspårig järnväg som tågen körde på mellan Furuvik och Skutskär, två tätorter på varsin sida av länsgränsen mellan Gävle och Uppsala. Sedan den 15 juni förra året kör tågen på en nybyggd dubbelspårig järnväg.
Istället för att bygga om det befintliga enkelspåret till dubbelspår valde Trafikverket att dra om järnvägen helt. Nu går den en bit utanför Furuvik och Skutskär. Byggandet startade 2013, efter flera år av utredningar.
Den 5 kilometer långa nya sträckan består av bland annat 10 stycken nya broar av olika längd. Längst är den 200 meter långa bron som byggts över sjön Trösken.
Byggprojektet är en del av en större kapacitetshöjning av hela Ostkustbanan. Utbyggnaden möjliggör för fler tåg, på en sträcka som idag redan trafikeras av ungefär 100 tåg om dygnet. Dubbelspåret gör det också möjligt för snabbtågen att köra förbi i en hastighet av 200 kilometer i timmen.
Årets Bygge 2017 avgörs under en stor gala i mars i år. Vartefter de 20 olika bidragen presenteras kommer Svensk Byggtjänst att skriva kontinuerligt om tekniska utmaningar och lösningar kring de olika projekten.