Den fem kilometer långa nya järnvägen mellan Skutskär och Furuvik byggdes under tre års tid och har numera dubbelspår. I projektet, som är nominerat till Årets bygge, byggdes också flera broar. Bland annat en mer än 200 meter lång över sjön Trösken.
Längs med en stor del av sträckan står också bullerplank, som hålls upp av svetsade stålbalkar. Så var det inte tänkt från början och tekniken har inneburit många positiva förändringar.
Ulf Högberg, projektchef på NCC, berättar att det var deras underentreprenör TD-Infra Systems som kom på idén. Då entreprenaden är en utförandeentreprenad tillhandahåller Trafikverket med ritningar.
– Men när vi tittade på ritningarna så var det väldigt mycket stål i stolparna. Det var tillkrånglat i onödan, med mycket materialåtgång och de var även svårare att montera, säger han.
Istället konstruerade de en ny stolpe tillsammans med underentreprenör Prose. Men det tog några månader innan Trafikverket beslöt sig för att godkänna den nya idén.
Jämfört med en normal H-balk har de konstruerat en H-balk som har svetsats ihop. Dessutom har balken en annan fot som passar bättrepå fundamentet som håller fast dem. Förändringen har gjort konstruktionen lättare.
– Vi vinner väldigt många kilo per stolpe. Närmare hundra kilo och vi har mellan 1100 till 1200 stolpar, säger Ulf Högberg.
Då det handlar om cirka tusen stolpar som satts upp så ledde den nya konstruktionen till att projektet sparade väldigt mycket material och att färre transporter behövde användas för att frakta stolparna.
– Samtidigt blev de enklare att montera och hantera. De är inte lika tunga som de andra stolparna och det är färre moment för att skruva dit stolpen.
På så vis blev det en bättre arbetsmiljö när stoplarna skulle på plats. Färre moment gjorde också att det gick snabbare att bygga bullerplanket.
Förutom att balkarna blev billigare att tillverka så innebär det också en vinst för miljön med färre transporter.
– Det var ett av våra argument när vi ville ändra till de här stolparna. Det syns ingen skillnad på det färdiga bullerplanket och hållbarheten är densamma, säger Ulf Högberg.
Han ger som exempel att de istället för att bara transportera cirka 40 stycken åt gången har de lyckats få plats med upp emot 80 stycken.
Tre olika markentreprenörer var inblandade i arbetet. NCC har gjort arbetet i Uppland och Veidekke i Gästrikland. PEAB har byggt broarna på järnvägen i Uppland medan Veidekke genomförde det själva.
Precis som NCC har Veidekke använt samma underentreprenör till bygget av bullerplanken på sin sträcka.
Plats: Ostkustbanan, cirka 15 km väster om Gävle
Byggherre: Trafikverket
Byggentreprenörer: NCC (mark, etapp 1), Veidekke (mark och broar, etapp 2), Peab (broar etapp 3 och gång- och cykelport etapp 4) samt Infra Nord (etapp 5, BEST-arbeten).
Järnvägsplan och bygghandling: Tyréns.
Geoteknik: Tyréns/Trafikverket.
Projektering broar, etapp 2: Cederlöf & Holmberg i Malmö.
Projektering broar, etapp 3: Inhouse Tech i Göteborg.
Byggtid: 3 år.
Byggkostnad: 630 miljoner kronor
Plats: Ostkustbanan, cirka 15 km väster om Gävle
Byggherre: Trafikverket
Byggentreprenörer: NCC (mark, etapp 1), Veidekke (mark och broar, etapp 2), Peab (broar etapp 3 och gång- och cykelport etapp 4) samt Infra Nord (etapp 5, BEST-arbeten).
Järnvägsplan och bygghandling: Tyréns.
Geoteknik: Tyréns/Trafikverket.
Projektering broar, etapp 2: Cederlöf & Holmberg i Malmö.
Projektering broar, etapp 3: Inhouse Tech i Göteborg.
Byggtid: 3 år.
Byggkostnad: 630 miljoner kronor