Varan har lagts till i varukorgen
Komplicerad kabeldragning till batteridrivna färjor
Teknik 6 feb 2017
hhferries_5
Passagerarna kommer inte att märka mycket av när de båda Helsingörsfärjorna börjar köra på miljövänlig batteridrift, möjligen att färjorna kommer att gå lite tystare. Foto: Anders Ebefeldt
Snart kommer Helsingörsfärjorna Tycho Brahe och Aurora att vara helt batteridrivna. Det är ett projekt som kraftigt minskar bränsleförbrukningen men kräver att nästan 7000 meter kabel grävs ner i Helsingborg.
De båda färjorna blir bland de första i världen att köra med batteridrift på en högintensiv linje som Helsingborg-Helsingör, berättar Henrik Rörbaek, vd på HH Ferries.

Fortsätt att läsa - prova 30 dagar utan kostnad

Prova Byggkoll i 30 dagar utan kostnad (värde 515 kr). Få tillgång till den senaste informationen om hur lagar, regler, hållbarhet och ny teknik påverkar dig och dina kunders verksamhet.

Prova idag. Automatiskt avslut.

Bevaka ämnen i artikeln

Teknik Energi Transportsystem
Fackområden

Anläggning El & Tele
Mer i ämnet

Fler nyheter