Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Komplicerad kabeldragning till batteridrivna färjor
Teknik 6 feb 2017
hhferries_5
Passagerarna kommer inte att märka mycket av när de båda Helsingörsfärjorna börjar köra på miljövänlig batteridrift, möjligen att färjorna kommer att gå lite tystare. Foto: Anders Ebefeldt
Snart kommer Helsingörsfärjorna Tycho Brahe och Aurora att vara helt batteridrivna. Det är ett projekt som kraftigt minskar bränsleförbrukningen men kräver att nästan 7000 meter kabel grävs ner i Helsingborg.
De båda färjorna blir bland de första i världen att köra med batteridrift på en högintensiv linje som Helsingborg-Helsingör, berättar Henrik Rörbaek, vd på HH Ferries.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Det behövs för att driva en batteridriven färja:

  • 160 batterier inklusive annan teknik till en vikt av omkring 200 ton. Batterierna placeras i topp på färjan.
  • Laddningsstationer med automatisk laddning. Både färjans och laddningshusets dörrar öppnas när färjan är fyra meter från hamnen.
  • En robot som sköter ihopkopplingen av kablarna.

 

Källa: HH Ferries Group
Bevaka ämnen i artikeln

Teknik Energi Transportsystem
Fackområden

Anläggning El & Tele
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Det behövs för att driva en batteridriven färja:

  • 160 batterier inklusive annan teknik till en vikt av omkring 200 ton. Batterierna placeras i topp på färjan.
  • Laddningsstationer med automatisk laddning. Både färjans och laddningshusets dörrar öppnas när färjan är fyra meter från hamnen.
  • En robot som sköter ihopkopplingen av kablarna.

 

Källa: HH Ferries Group