Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Mer data ska förbättra vinterväghållningen
Forskning 22 dec 2017
snorojning
Genom att få tillgång till mer data från vägarna finns möjligheten att minska utsläppen från vägsaltningen med 15-25 procent enligt en första studie från VTI. Foto: Leif Ingvarsson
Med hjälp av mer digitala och dynamiska prognoser skulle saltning av vägar kunna bli mer effektiv. Det menar forskarna i en ny rapport om prognosstyrd vintervägdrift.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, ligger bakom rapporten "Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift". Det är den första fasen i ett projekt som undersöker möjligheten att använda program som ger förare av saltningsfordon uppgifter över vilka rutter som ska köras för att saltningen ska bli optimal.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

OM Finansiärer

Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF (Bana väg för framtiden), Svenska Byggbranschens utvecklingsfond (SBUF), B&M Systemutveckling och Svevia.

Källa: VTI
Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Forskning Hållbarhet Teknik Vägar och gator
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

OM Finansiärer

Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF (Bana väg för framtiden), Svenska Byggbranschens utvecklingsfond (SBUF), B&M Systemutveckling och Svevia.

Källa: VTI
Fördjupningsmaterial