Den 25 maj nästa år är träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Förändringen påverkar all hantering av personuppgifter som namn, personnummer, bilder eller annan information som går att koppla till en fysisk person.
Det är EU som beslutat om GDPR. Förordningen ersätter nuvarande regelverk i medlemsländerna och för Sveriges del handlar det om personuppgiftslagen, PUL.
En hel del kommer att vara sig likt. Exempelvis får man fortsättningsvis behandla personuppgifter utifrån samtycke från de som registreras för att uppfylla ett avtal eller liknande. Även skydd av uppgifter och särskilda krav på sådant som information om religiös tro eller hälsa kommer att se ut ungefär som idag.
GDPR innehåller dock såväl förändringar som helt nya bestämmelser. Grunden i förordningen är att den som hanterar personuppgifter får utökade skyldigheter samtidigt som den registrerades rättigheter förstärks.
En som satt sig in i detta är Björn Sjöstrand, personuppgiftsombud på ID06 AB. Hans organisation påbörjade omställningen redan för ett par år sedan.
– Eftersom vi har ett så stort system och hanterar så mycket personuppgifter har vi varit noga med att anpassa oss efter de nya krav som nu kommer att ställas, säger Björn Sjöstrand.
En av sakerna organisationen arbetat med är det som handlar om så kallad dataportabilitet. Kort sammanfattat innebär det att individen får rätt att begära ut sina personuppgifter för att kunna föra över dem till en annan tjänst eller IT-miljö.
Det är en av anledningarna till att företag anslutna till ID06 nu kommer att kunna lagra alla sina personalliggare centralt. Om en anställd vill ha ut sina registrerade personuppgifter blir det därigenom enklare att se på vilka arbetsplatser personen varit och hur uppgifterna använts. På så sätt underlättas arbetsgivarens hantering av en sådan förfrågan.
Ett annat exempel är rätten att helt bli borttagen från ett register. Björn Sjöstrand berättar att sådana funktioner redan finns i ID06 Kompetensdatabas men ändå är något man nu måste skapa ännu tydligare rutiner kring.
– Sedan är det fortfarande så att det kan finnas lagringskrav kopplade till annan lagstiftning som exempelvis skatteförfarandelagen som gör att vi eller företagen inte kan radera allt vid en sådan begäran.
För många företag innebär de nya reglerna ökad administration, menar Björn Sjöstrand. Enligt honom underlättas dock hanteringen med hjälp av ID06-systemets olika funktioner och i slutändan tjänar de flesta på GDPR eftersom reglerna blir gemensamma över hela EU. Det medför att det också blir enklare för olika aktörer att verka inom hela unionen.
Alla leverantörer och underleverantörer av såväl tjänster som produkter behöver förstå
Enligt Datainspektionen finns en bra grund att stå på för företag och organisationer som redan idag har rutiner för att PUL följs. Har man inte det är det däremot hög tid att sätta igång.
På Datainspektionens hemsida finns information, vägledningar och checklistor för detta. Den som missköter sin behandling av personuppgifter kommer i vissa fall att kunna få böter på så mycket som 20 miljoner euro eller fyra procent av omsättningen.
Daniel Riddarvinge är affärsområdesansvarig för GDPR på Acando och har hållit i utbildningar åt bland annat Sveriges Byggindustrier. Han tror att det finns en hel del kunskapsluckor kring de nya reglerna.
– De stora bolagen är insatta i det här och har förstått. Men alla leverantörer och underleverantörer av såväl tjänster som produkter behöver förstå och efterleva GDPR i vardagen, och det är viktigt att komma ihåg, säger Daniel Riddarvinge.
Grundläggande, enligt honom, är att det finns ett så kallat personuppgiftbiträdesavtal mellan en byggherre eller entreprenör och underentreprenör. Detta ska reglera ansvaret och säkerställa att personuppgifter hanteras korrekt och inte försvinner.
Lika viktigt är att ha system eller processer på plats för att hantera de fall där en person begär ut sina registrerade uppgifter, menar Daniel Riddarvinge. Om en anställd vill ha utdrag på sina registrerade uppgifter ska det göras med redovisning även av hur informationen hanterats genom hela ledet av eventuella underentreprenörer.
– Den här förordningen har inverkan på byggindustrin men man ska inte låta sig skrämmas för mycket. Är man ett mindre bolag ska man ha rutiner som matchar bolagets storlek, inte mer än så.
I sin enklaste form handlar det om att ha en Excel-fil som man bygger upp enligt Datainspektionens rekommendationer. Filen fyller man med de personuppgiftsbehandlingar man har och ser till att det finns rutiner dokumenterade för hur exempelvis gallring och registerutdrag av personuppgifterna ska gå till rent praktiskt.
Är man en hantverkare med ett tiotal anställda så är det ganska enkelt att hantera, tror Daniel Riddarvinge.
– Det kan handla om en arbetsrutin på ungefär tio sidor som blir en del av det som anställda behöver läsa igenom.
Det första utkastet till nya regler för dataskydd kom redan 2012. Förslaget har sedan tagit sig genom en beslutsprocess där samtliga medlemsländer till slut kunnat enas om ett gemensamt regelverk. Förkortningen GDPR står för General data protection regulation.