Flera kommuner har redan börjat använda utrustningen enligt företaget Viscando, som ligger bakom produkten. Bland annat använder Göteborg och Malmö den idag.
I Stockholm har mätstationer hittills bara satts upp på en plats, i Kista norr om innerstaden. Men planerna är att inom kort sätta upp likadana på sex platser till. Tanken är att de ska mäta fotgängare på platser där det idag rör sig mycket folk och komma fram till hur de kan förbättras.
– Det är bra att ha när vi planerar staden. Men också för att se hur till exempel åtgärder för att främja framkomlighet blir, säger Stefan Eriksson, gångtrafikanalytiker på trafikkontoret i Stockholm.
Sedan tidigare använder sig kommunen av infraröda sensorer i höfthöjd på flera platser men de klarar inte av att urskilja flera personer som passerar samtidigt.
– Problemet är att om till exempel två-tre personer går i bredd så uppfattar sensorn det som bara en person. Den nya utrustningen ska klara av att skilja ut människor även i klungor, säger Stefan Eriksson.
Dessa räknar antalet gånger som den infraröda strålen bryts av en förbipasserande. Dock kan den inte särskilja fotgängare från cyklister eller hundar. Inte heller vilket håll som personen går.
Med de nya mätsensorerna, kallade OTUS3D, vill man få bättre koll på hur rörelsemönstren ser ut.
– Vi vill veta mer. Till hur många det egentligen är som går på olika platser i Stockholm eller hur fotgängare påverkas av regnet. Hur det ser ut på olika tider av dygnet och hur årstiderna påverkar dem, säger Stefan Eriksson.
Sensorn tar bilder av området som den bevakar. Data från bilden plockas sedan fram på plats: uppgifter om hur många fotgängare och vilket håll som de går åt skickas vidare till företaget Viscando, medan bilden bilden raderas efter någon hundradels sekund.
– Det görs av integritetsskäl men också för att underlätta dataöverföringen. Skickas bilder vidare är det svårare av integritetsskäl att få mätutrustning godkänd, säger Stefan Eriksson.
Viscando skickar sedan vidare uppgifterna till Stockholms stad.
Sensorerna ska användas under två års tid och under tiden testas för att se att de uppfyller de krav som Stockholms stad ställer. Det genom att räkna antalet fotgängare manuellt och jämföra med data från sensorerna.
Mätutrustningen OTUS3D har tagits fram av företaget Viscando i Göteborg. 3D-teknik används för att räkna fotgängare, cyklister och fordon. Bilderna som tas varken lagras eller förs över till en annan enhet. Istället analyseras de i utrustningen och data förs över för analys.
Bland annat känner den av åt vilket håll personer är på väg, vilken hastighet de har och vad de väljer för väg.
Mätutrustningen OTUS3D har tagits fram av företaget Viscando i Göteborg. 3D-teknik används för att räkna fotgängare, cyklister och fordon. Bilderna som tas varken lagras eller förs över till en annan enhet. Istället analyseras de i utrustningen och data förs över för analys.
Bland annat känner den av åt vilket håll personer är på väg, vilken hastighet de har och vad de väljer för väg.