Ombyggnationen som pågått under fem år har varit komplex och inneburit flera utmaningar, berättar Johan Ax Riise på JM och ansvarig för byggnationen av Bergrumsgaraget som är ett av de nominerade projekten i Årets Bygge 2017.
– En utmaning har varit den enorma storleken på anläggningen. För installationsarbetena har det exempelvis lett till enorma längder med rör, kabel och en stor mängd olika installationssystem. En annan utmaning var hur vi skulle hantera inläckaget av vattnet från berget. Valet föll till slut på en teknisk lösning i form av en tunnelduk, säger Johan Ax Riise.
Totalt har man monterat upp 11 000 kvadratmeter tunnelduk, fördelat på garaget och de kommersiella ytorna.
Tunnelduk som system har monterats i berganläggningar runt om i världen i över 40 år. Syftet med produkten är att hantera inläckande vatten, fukt och även frost i bergrum och tunnlar.
Allt fler beställare har börjat förstå nyttan med produkten jämfört med traditionella lösningar
Svenska Försvaret använder tunnelduk i flera av sina anläggningar för att skydda installationer och maskiner mot inläckande vatten samt för att skapa en behaglig arbetsmiljö för de som vistas i berganläggningarna. Systemet kan nämligen även användas som verktyg för att reglera luftfuktigheten med en kontrollerad luftmiljö som följd. I dessa fall klär man in hela anläggningen från golv till golv.
Magnus von Feilitzen på W. Giertsen Tunnel AS och leverantör av duken i Bergrumsgaraget berättar att intresset för tunnelduk som produkt har ökat på senare tid och systemet har blivit allt vanligare i publika utrymmen, som garage.
– Jag tror det beror på att allt fler beställare har börjat förstå nyttan med produkten jämfört med traditionella lösningar, säger han.
Systemet i Bergrumsgaraget består av en armerad duk som genom ett så kallat wiresystem spänns upp i taket med hjälp av bultar. Vattnet som kommer in leds till sidorna för att sedan via rännor transporteras ner till det befintliga dräneringssystemet. Installationer som ventilation och belysning fästs i så kallade installationsbultar som sätts upp i samband med att duken monteras. Detta för att få en så tät genomföring som möjligt så att man undviker risk för läckage.
Att man valde just tunnelduk som en lösning i Bergrumsgaraget beror enligt Johan Ax Riise på att man såg flera fördelar med produkten.
– Den stora fördelen är att duken kan demonteras i mindre sektioner utan att installationerna måste demonteras. Något som är bra när man behöver utföra åtgärder på berget. Man kan även på ett enkelt och vattensäkert sätt komplettera sektionerna med så kallade inspektionsluckor. En lösning som är väldigt flexibel eftersom man endast genom att dra upp en dragkedja kan
inspektera berget.
På ett enkelt och vattensäkert sätt kan man komplettera sektionerna med inspektionsluckor
Hur många luckor man vill montera är upp till respektive kund men tanken är att man placerar luckorna så att man genom en lucka kan se till nästa lucka. Detta gör att man har en överblick av hela taket och på så sätt kan utföra en okulär besiktning av berget. Bredden på duksektionerna beror på bergrummets profil och kan variera från två till fyra meter.
– Skulle det visa sig att man behöver utföra en åtgärd på berget i form av bergskrotning, bergförstärkning eller annat typ av arbete, så monterar man enkelt ner en eller flera sektioner av duken, utför åtgärden och sedan svetsar tillbaka samma duk man monterat ner, säger Magnus von Feilitzen.
Säkerhet har varit ett starkt ledord under projektet berättar Johan Ax Riise. Även där bidrar tunnelduken till att uppnå målen.
– Tunnelduken är märkt med euroklass B,S2,d-0, vilket innebär att duken är självsläckande och inte sprider brand. Skulle det till exempel ske en bilbrand och lågorna från bilen träffar duken så förkolnar duken omedelbart och röken blir därför minimal. Detta gör att påverkan på funktionen på sprinkleranläggningen blir ytterst begränsad och man behöver endast ersätta den del av duken som förkolnat.