Transportstyrelsen har beslutat om ändringar i föreskrifter för flyghinderanmälan, kvalitetskrav vid inmätning av hinderdata och hinderljus som utgörs av LED-ljus. Nyligen trädde förändringarna i kraft.
Kort sammanfattat får de nya föreskrifterna två konsekvenser. Den ena är att det numera ställs specifika kvalitetskrav vid inmätning av byggnader eller föremål som kan utgöra fara för luftfarten.
Kraven gäller för sådant som är över 45 meter högt inom tätbebyggt område samt 20 meter inom annat område.
Den andra konsekvensen av de nya föreskrifterna handlar om så kallade hinderljus. Enligt de nya föreskrifterna ska en hög byggnad som idag endast är försedd med LED-ljus framöver även ha IR-ljus.
Orsaken är att exempelvis militär och räddningstjänst annars kan få problem, berättar Eva Noréus som är projektledare på Transportstyrelsen.
– Detta beror på att LED-ljusen inte utstrålar någon värme och därför inte syns när man flyger med hjälp av utrustning för mörkerseende.
Befintliga hinderljus av LED-typ som saknar IR-ljuskomponent ska vid förnyelse, byte eller reparation ersättas med en anordning som uppfyller kraven.
De nya kraven gäller både permanenta och tillfälliga hinder. Med andra ord omfattas exempelvis en byggkran på samma sätt som ett hus i det fall där höjden utgör ett flyghinder. Andra föremål som kan utgöra hinder är till exempel en skorsten eller ett vindkraftverk.