Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Bättre koll på brounderhåll med nya sensorer
Underhåll 7 nov 2016
Lidingöbron
I ett nytt forskningsprojekt ska forskare från KTH montera sensorer på Lidingöbron som berättar hur bron mår och när det är dags för underhåll. Foto: Mostphotos
Forskare vid KTH har tagit fram en ny teknik där broar själva, i realtid, kan berätta när de behöver underhåll. Något som kan göra att livslängden förlängs med decennier.
Tekniken bygger på ett sensorsystem som meddelar när bron är i behov av inspektion, underhåll eller reparation. Något som gör att risken för att inleda en broreparation i förtid minimeras eller att man hamnar i akutsituation där bron tvärt måste stängas av på grund av underhåll.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Lönsamhet med tekniken

– Trafikverket spenderar cirka 1,3 miljarder kronor per år på drift och underhåll av våra broar. Om vi instrumenterar de kritiska broarna med smarta sensorsystem så tror vi att vi kan spara minst 100-150 miljoner per år, säger Raid Karoumi professor på avdelningen för bro- och stålbyggnad vid KTH.

Raid Karoumi
Raid Karoumi, professor på avdelningen för bro- och stålbyggnad vid KTH. Foto: KTH
Bevaka ämnen i artikeln

Underhåll Teknik Forskning
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Lönsamhet med tekniken

– Trafikverket spenderar cirka 1,3 miljarder kronor per år på drift och underhåll av våra broar. Om vi instrumenterar de kritiska broarna med smarta sensorsystem så tror vi att vi kan spara minst 100-150 miljoner per år, säger Raid Karoumi professor på avdelningen för bro- och stålbyggnad vid KTH.

Raid Karoumi
Raid Karoumi, professor på avdelningen för bro- och stålbyggnad vid KTH. Foto: KTH