Martin Lindvall, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna Sverige, påpekar att rapporten från Hyresgästföreningen bortser från det faktum att de flesta hyresgäster vars hem renoveras inte hamnar i hyresnämnden.
– Tvärtom är det en liten andel. Hyresgästföreningen är tydlig med att de nya hyrorna har ett korrekt bruksvärde, det vill säga hyran är inte för hög. I förlängningen riskerar deras linje därför att stegvis sänka standarden på hyresrätter relativt andra upplåtelseformer. Hyresrättens framtid och konkurrenskraft ligger i potten.
Vid ett seminarium hos Fastighetsägarna Sverige tidigare i år diskuterade regeringens utredare Agneta Börjesson och kommunala och privata fastighetsägare hyresgästernas inflytande vid renoveringar. Att en god dialog inför en renovering är avgörande för en lyckad renovering är alla överens om.
– För fastighetsägare är det självklart att lyssna på enskilda hyresgäster vid renoveringar. Det är en del av en normal kundrelation där kundens synpunkter är viktiga, menade Martin Lindvall.
– Som konsumentorganisation har Hyresgästföreningen naturligtvis en viktig roll. Men vi kan aldrig acceptera att Hyresgästföreningen ges rätt att bestämma vilka renoveringar som ska genomföras och hur. Med äganderätten och det långsiktiga ansvaret för fastigheten följer att fastighetsägaren måste få råda över det.
Martin Lindvall, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna Sverige, påpekar att rapporten från Hyresgästföreningen bortser från det faktum att de flesta hyresgäster vars hem renoveras inte hamnar i hyresnämnden.
– Tvärtom är det en liten andel. Hyresgästföreningen är tydlig med att de nya hyrorna har ett korrekt bruksvärde, det vill säga hyran är inte för hög. I förlängningen riskerar deras linje därför att stegvis sänka standarden på hyresrätter relativt andra upplåtelseformer. Hyresrättens framtid och konkurrenskraft ligger i potten.
Vid ett seminarium hos Fastighetsägarna Sverige tidigare i år diskuterade regeringens utredare Agneta Börjesson och kommunala och privata fastighetsägare hyresgästernas inflytande vid renoveringar. Att en god dialog inför en renovering är avgörande för en lyckad renovering är alla överens om.
– För fastighetsägare är det självklart att lyssna på enskilda hyresgäster vid renoveringar. Det är en del av en normal kundrelation där kundens synpunkter är viktiga, menade Martin Lindvall.
– Som konsumentorganisation har Hyresgästföreningen naturligtvis en viktig roll. Men vi kan aldrig acceptera att Hyresgästföreningen ges rätt att bestämma vilka renoveringar som ska genomföras och hur. Med äganderätten och det långsiktiga ansvaret för fastigheten följer att fastighetsägaren måste få råda över det.