Förslaget från Transportstyrelsen på de nya reglerna för flygning med drönare är ute på remiss. Bakgrunden är att det idag inte är tillåtet att flyga med drönare inom flygplatsernas kontrollzoner utan tillstånd från flygtrafikledningen.
En flygplats kontrollzon kan sträcka sig flera mil från flygplatsen. Enligt de nya föreslagna reglerna blir det möjligt att flyga med mindre drönare upp till 50 meters höjd fem kilometer från flygplatsens område och flygningarna ska då kunna ske utan särskilt tillstånd.
Remi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning menar att man i och med de nya reglerna tar ett första steg mot att anpassa reglerna efter den snabba tekniska utvecklingen som sker på området idag. Han tycker inte att det nuvarande regelverket är anpassat till denna utveckling.
Samtidigt menar Remi Ves att det är viktigt att veta hur man använder drönare på ett korrekt sätt. Flyger man vårdslöst kan det ge böter eller fängelse upp till två år.
Inom den närmaste framtiden förutspås drönare att börja användas i betydligt större skala än idag. Det kan vara allt ifrån att leverera varor som exempelvis medicin och vaccinationer till att utföra farliga arbetsuppgifter på hög höjd och att inspektera exempelvis sprickor i vägar, broar och hus.
I en artikel den brittiska tidningen The Independent har revisionsfirman PWC räknat ut att drönarmarknaden, som idag värderas till omkring 16.5 miljarder kronor, väntas stiga till 1034 miljarder i tjänster och arbete till år 2020. Företaget Amazon håller på och utvecklar en tjänst som ska kunna leverera små paket inom en halvtimme med hjälp av drönare.