Varan har lagts till i varukorgen
Underhåll järnväg
Ny underhållsmetod förlänger livet på rälsen
Underhåll 29 jul 2016
slitbana
Med den nya underhållsmetoden pressas en ny slitbana fast på rälen och ersätter det utslitna ytskiktet. På så sätt behövs inte hela rälsen bytas ut. Foto: Anders Sundgren
Trafikverket testar en ny innovation för spårunderhåll som går ut på att ersätta rälens ytskikt i stället för att byta hela rälsen. Metoden ska vara både ekonomisk och klimatsmart.

Slitbanan är den del av rälen som nöts av tågens hjul. När ytan är utsliten ersätts själva slitbanan av en stålskena. I dag bryts hela rälerna upp och ersätts med nya. Med den nya produkten, Rerail, ersätter man rälens ytskikt istället för att byta upp hela rälsen.

Idén är enkel, förklarar Matthias Asplund, spårspecialist på Trafikverket.

– Produkten kan spara tid och pengar genom att den förlänger rälsens livslängd och minskar underhållsbehovet. Den är dessutom positiv för miljön eftersom man inte behöver byta hela rälsen. Att tillverka ett ton järnvägsräls orsakar koldioxidutsläpp på ett ton, säger Matthias Asplund.

Utför tester under tre år

Produkten Rerail har utvecklats tillsammans med Järnvägstekniskt Centrum och Luleå Tekniska Universitet. Trafikverkets tester sker på ett spår på Luleå bangård. De inleds i juni och ska pågå i tre år. Därefter demonteras och analyseras testbitarna. Först efter det fattar Trafikverket beslut om produkten ska användas.

FAKTA Om metoden

  • Stålet är härdat och mycket slitstarkt. Samma material används som pansarplåt och som slitplåt i entreprenadmaskiner.
  • Det går att spara stora mängder räls eftersom metoden innebär att endast cirka 12 procent av rälsen byts i stället för 100 procent.
  • Behovet av spårslipning minskar, eftersom materialet inte uppvisar samma ytsprickor (headchecks) vid belastning och slits samtidigt mindre än dagens räls.
Källa: Trafikverket
Bevaka ämnen i artikeln

Underhåll Rälsarbete Miljö
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Om metoden

  • Stålet är härdat och mycket slitstarkt. Samma material används som pansarplåt och som slitplåt i entreprenadmaskiner.
  • Det går att spara stora mängder räls eftersom metoden innebär att endast cirka 12 procent av rälsen byts i stället för 100 procent.
  • Behovet av spårslipning minskar, eftersom materialet inte uppvisar samma ytsprickor (headchecks) vid belastning och slits samtidigt mindre än dagens räls.
Källa: Trafikverket