Energimyndigheten har beviljat fem miljoner kronor till en studie med en körsimulator som ska visa hur det kan fungera och se ut med en elektrifierad busslinje i Lund. Projektet kommer att pågå till december 2017 och leds av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Övriga deltagare är bland annat Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2 och Lunds kommun.
Utgångspunkten för projektet är att det kommer att vara nödvändigt att förändra transportsektorn för att minska fossilberoendet, bland annat genom att elektrifiera fordonsflottan. Flera ytterligare städer har som målsättning att framöver elektrifiera sin stadsbusstrafik.
I Lund ser man på möjligheten att ha laddsträckor där bussarna laddas under färden. Det är dessutom önskvärt att elektrifieringen görs så att den kan användas även av andra fordon, till exempel sopbilar, taxi och distributionsbilar, berättar Arne Nåbo, projektledare och forskare på VTI.
– Med tysta och avgasfria elbussar kan vi få attraktiva busslinjer som kan trafikera mer känsliga kvarter och detta oavsett tid på dygnet. Hållplatser kommer även att kunna placeras i inomhusmiljöer, säger Arne Nåbo.
Projektet består av fyra delar:
Användarstudien kommer att göras med bussförare för att kunna studera och utvärdera förarperspektivet. Bland annat kommer man att studera om elektrifieringen påverkar körningen, hur elvägen samspelar med bussens elmotor och batteri samt upplevelsen av vägmiljön och utformingen av hållplatser.
En mobil simulator gör det även möjligt att låta flera samtidigt se på simuleringen och i samband med detta diskutera olika aspekter av elektrifiering och till exempel utformningen av hållplatser, säger Arne Nåbo.
En mobil körsimulator kommer att användas vid demonstrationer i Lund för beslutsfattare, aktörer, intressenter och allmänhet. Syftet är att medverka till att alla inblandande ska ha användarperspektivet i åtanke när beslut ska tas om en eventuell elektrifiering av busslinjer i Lund och framöver kunna inspirera andra städer.