De av regeringen utsedda förhandlarna för höghastighetsjärnvägen har presenterat sitt förslag på sträckning för den höghastighetsjärnväg som ska gå från Stockholm till Göteborg och från Stockholm till Malmö.
– Den sträcka som höghastighetsjärnvägen kommer att ta genom Småland blir via Värnamo, det vill säga den rakaste, minst kostsamma och den som genererar mest nyttor för hela höghastighetsjärnvägssystemet, säger Catharina Håkansson Boman, som tillsammans med HG Wessberg tagit fram utredningen.
Inför valet av stationsorter som ska ingå längs järnvägssträckorna har man bland annat tittat på antal invånare, resandeprognoser, stationens betydelse som bytespunkt och bostadsbyggande. Berörda kommuner och regioner har informerats och inledningsvis kommer man att förhandla om totalt 13 stationsorter.
– Nu startar en viktig process där det handlar om att skapa bästa möjliga lösning för Sveriges första höghastighetsjärnväg. En satsning som kommer att skapa nyttor och tillväxt långt in i framtiden, säger HG Wessberg.
De 13 stationsorter längs de nya järnvägssträckorna som inledningsvis kommer att ingå i förhandlingarna är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås, Jönköping, Borås, Landvetter Flygplats, Mölnlycke, Värnamo, Hässleholm och Lund.
Förhandlingar inleds också med Stockholm, Göteborg, Malmö, Huddinge och Södertälje eftersom de också får del av nyttorna som uppstår tack vare höghastighetsjärnvägen