Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Projekt ska digitalisera bygglovsprocessen
Lov och tillsyn 16 dec 2016
dator
Nya digitala lösningar ska göra det enklare för både företag och enskilda medborgare att ta sig genom bygglovsprocessen. Foto: Maksym Yemelyanov
Med Boverkets projekt ”Får jag lov?” ska bygglovsprocessen gå som en dans. Digitala lösningar och förenklingar är en del av satsningen som nu får 9,9 miljoner i bidrag.
Bygglovsprocessen måste bli effektivare och enklare. Det är utgångspunkten i projektet ”Får jag lov?” som drivs av Boverket.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Målen med "Får jag lov?"

  • Det ska bli enklare för alla att söka bygglov.
  • Enklare att följa sitt ärende.
  • Enklare att handlägga ärenden om bygglov och start- och slutbesked.
  • Enklare att veta vilka kontroller som ska göras under byggfasen och att rapportera resultaten samt handlägga ärendet.
  • Enklare för kommuner att byta verksamhets- och ärendehanteringssystem.
Källa: Boverket
Bevaka ämnen i artikeln

Lov och tillsyn
Fackområden

Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Målen med "Får jag lov?"

  • Det ska bli enklare för alla att söka bygglov.
  • Enklare att följa sitt ärende.
  • Enklare att handlägga ärenden om bygglov och start- och slutbesked.
  • Enklare att veta vilka kontroller som ska göras under byggfasen och att rapportera resultaten samt handlägga ärendet.
  • Enklare för kommuner att byta verksamhets- och ärendehanteringssystem.
Källa: Boverket