Transportstyrelsen vill utöka dagens bestämmelser om städernas miljözoner till att inte enbart gälla tunga fordon utan även personbilar och lätta lastbilar och bussar. Detta för att luften i städerna ska bli renare.
I ett förslag till regeringen föreslår myndigheten att följande två miljözoner bör införas:
Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet ser positivt på förslaget att införa miljözoner för personbilar och att införa miljözoner som bygger på nollutsläppsfordon.
– Zonerna är ett utmärkt styrmedel som kan användas i stadstrafik där det finns alternativ till den egna bilen och ett konstruktivt sätt att driva på teknikutvecklingen samtidigt som utsläpp och buller kan minskas lokalt, säger Anders Roth.
Enligt Anders Roth kan ett genomförande av förslaget bidra till att flera av landets kommuner klarar de svenska miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid.
– Göteborgs stad jobbar just nu med att förnya sitt åtgärdsprogram för kvävedioxid så för dem borde det här vara ett intressant system att titta på. Och det gäller nog för flera kommuner som har prolem med dålig luftkvalitet och som behöver hantera centrala nybyggnadsprojekt samtidigt som trafikens utsläpp ska minskas, säger han.
IVL har genom mätningar kunnat konstatera att halterna av kvävedioxider inte minskat de senaste åren i ett flertal svenska städer. För att göra riktig miljönytta anser Anders Roth att förslaget behöver vässas ytterligare.
– Det bästa vore om det blir möjligt att införa miljözoner även för de utsläppskrav som blir obligatoriska för 2017, säger han.
Det blir även fortsättningsvis kommunerna själva som reglerar bestämmelserna för miljözoner. Transportstyrelsens förslag är att polisen övervakar att bestämmelserna efterlevs. Även nya vägmärken, kopplade till de nya zonerna, måste införas.