Varan har lagts till i varukorgen

Växlar över till biobränsle i asfaltverken

Vägar och gator 26 aug 2016
Asfaltverk Västberga
Innan avfärd vägs lasten. Ska eventuella prover tas, gör man det i samband med vägningen. Foto: Micaela Nordberg
Peab Asfalt har lanserat en ny asfalt som har mindre miljöbelastning. Åtta asfaltverk ska under året konverteras om till produktion med biobränsle. I deras största asfaltverk är produktionen redan i full gång.

I fjol producerade Peab Asfalts största fabrik i Västberga, söder om Stockholm 300 000 ton asfaltmassa. En drömgräns som enligt Peab passerades tack vare en mycket hög bygg- och anläggningstakt i Stockholmsregionen.

Nu har man antagit en ny utmaning och i juni invigdes en konverterad anläggning där den fossila eldningsoljan som normalt används i tillverkningsprocessen byts ut till bioolja. En ren restprodukt som blir över vid tillverkning inom livsmedelsindustrin.

– Biooljan, som används vid torkning och uppvärmning när ECO-Asfalten framställs, har sitt ursprung i vegetabiliska oljor och basen är en restprodukt från livsmedelsindustrin. Genom att ta tillvara på restprodukten minskar vi både miljöavfall och miljöpåverkan avsevärt då biooljan klassas som koldioxidneutral av Energimyndigheten. ECO-Asfalten håller samma goda kvalitet som vanlig asfalt men är bättre för miljön, säger Håkan Jacobsson vd på Peab Asfalt i en kommentar.

Åtta fabriker ska konverteras

Fabriken i Stockholm är den största, men inte den enda i Peabs regi som konverteras under 2016. Målet är att åtta fabriker ska vara konverterade innan året är slut, vilket motsvarar 50 procent av företagets hela produktion av asfaltsmassa.

Arbetet bidrar till att minska verksamhetens koldioxidutsläpp med 15 000 ton om året - vilket motsvarar koldioxidutsläpp från 10 000 bilar med en genomsnittlig årlig körsträcka på 1 500 mil.

– Att 50 procent av vår produktion består av ECO-Asfalt betyder mycket men vi är inte nöjda där. Vi har ytterligare produktionsenheter vi vill konvertera i framtiden och vi strävar även efter att ta ett helhetsgrepp kring tillverkning, transport och utläggning av asfaltmassa ur ett miljöperspektiv.

Klimatsmarta transporter

På längre sikt vill man även att transporter till och från fabrikerna ska vara miljösmarta.

– Hela maskinparken skulle kunna gå på HVO-bränsle precis som några av våra rotorbilar gör vid betongarbeten, säger Håkan Jacobsson.

FAKTA Om ECO-asfalt

Biooljan, som används vid torkning och uppvärmning när ECO-Asfalt framställs, har sitt ursprung i vegetabiliska oljor och basen är en restprodukt från livsmedelsindustrin. Genom att ta tillvara på restprodukten minskar vi både miljöavfall och miljöpåverkan avsevärt då biooljan klassas som koldioxidneutral av Energimyndigheten.

Källa: Peab Asfalt
Bevaka ämnen i artikeln

Vägar och gator Miljö Produktion
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Om ECO-asfalt

Biooljan, som används vid torkning och uppvärmning när ECO-Asfalt framställs, har sitt ursprung i vegetabiliska oljor och basen är en restprodukt från livsmedelsindustrin. Genom att ta tillvara på restprodukten minskar vi både miljöavfall och miljöpåverkan avsevärt då biooljan klassas som koldioxidneutral av Energimyndigheten.

Källa: Peab Asfalt