Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Prisdialogen har ökat förtroendet för fjärrvärme
Värme 26 apr 2016
Fjärrvärmerör
Fjärrvärmekunder och leverantörer är överens om att dialog är bästa lösningen mot ett ökat förtroende. Foto: Leif Ingvarson
Både fjärrvärmekunder och leverantörer ser positivt på Prisdialogen, visar Energimarknadsinspektionens utvärdering som överlämnats till regeringen.
Prisdialogen skapades 2013 och är ett initiativ av Riksbyggen, SABO och Svensk Fjärrvärme som ska förbättra kundernas ställning på marknaden genom exempelvis större delaktighet vid prissättning.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Om utvärderingen

EI:s utvärdering bygger på intervjuer med fjärrvärmeföretag och kunder, samt på fjärrvärmeföretagens rapporter om drift- och affärsförhållanden och årsrapporter.

Kompletterande utvärdering

Prisdialogens styrelse har också låtit utvärdera verksamheten, som kan komplettera EI:s utvärdering. Den visar också att Prisdialogen gör skillnad. Kunder som deltagit aktivt i en lokal dialog är betydligt mer nöjda än de som inte har haft dialog.

Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Värme Energi
Fackområden

Förvaltning VVS
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Om utvärderingen

EI:s utvärdering bygger på intervjuer med fjärrvärmeföretag och kunder, samt på fjärrvärmeföretagens rapporter om drift- och affärsförhållanden och årsrapporter.

Kompletterande utvärdering

Prisdialogens styrelse har också låtit utvärdera verksamheten, som kan komplettera EI:s utvärdering. Den visar också att Prisdialogen gör skillnad. Kunder som deltagit aktivt i en lokal dialog är betydligt mer nöjda än de som inte har haft dialog.

Fördjupningsmaterial