VTI:s rapport 865-2015 "Kalltillverkad asfalt" har utförts på uppdrag av Trafikverket. I studien utvärderas kalltillverkade asfaltmassor baserade på hårdare bitumen i bärlagren anpassad för högtrafikerade vägar där varmblandad asfalt av tradition används.
Ett par av provsträckorna har varit instrumenterade för att man ska kunna klarlägga skillnader mellan olika beläggningar och jämföra med varmtillverkade asfaltbeläggningar inom några år. Provsträckorna har trafikerats under cirka två år, vilket är en relativt kort tid, och därför är slutsatserna i VTI:s rapport preliminära.
Kalltillverkad asfalt innebär att ballasten inte värms upp. Bindemedlet utgörs i huvudsak av bitumenemulsion men även mjukbitumen eller skummat bitumen används. Temperaturen på bitumenemulsion varierar mellan 60–80 grader beroende på typ av bindemedel och beläggning samt temperaturen vid utläggning.
VTI:s rapport 865-2015 "Kalltillverkad asfalt" har utförts på uppdrag av Trafikverket. I studien utvärderas kalltillverkade asfaltmassor baserade på hårdare bitumen i bärlagren anpassad för högtrafikerade vägar där varmblandad asfalt av tradition används.
Ett par av provsträckorna har varit instrumenterade för att man ska kunna klarlägga skillnader mellan olika beläggningar och jämföra med varmtillverkade asfaltbeläggningar inom några år. Provsträckorna har trafikerats under cirka två år, vilket är en relativt kort tid, och därför är slutsatserna i VTI:s rapport preliminära.
Kalltillverkad asfalt innebär att ballasten inte värms upp. Bindemedlet utgörs i huvudsak av bitumenemulsion men även mjukbitumen eller skummat bitumen används. Temperaturen på bitumenemulsion varierar mellan 60–80 grader beroende på typ av bindemedel och beläggning samt temperaturen vid utläggning.