Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Senaste nytt om asfalt
Mindre påverkan på miljön med kall asfalt
Miljö 16 sep 2015
VTI:s försök med kall asfalt har pågått under två år. Bland annat har man testat tekniken på riksväg 95 mellan Boliden och Skellefteå. Foto: Håkan Carlsson
Kallteknik är ett effektivt sätt att minska miljöpåverkan jämfört med traditionell varmtillverkning av asfalt. Det visar en ny studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
VTI:s rapport ”Kalltillverkad asfalt” visar att det finns flera miljöfördelar med att tillverka och lägga ut kall asfaltsbeläggning jämfört med varm beläggning. Det går bland annat åt mindre energi och koldioxidutsläppen blir mindre jämfört med varmtillverkad asfalt.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

OM Projektet

VTI:s rapport 865-2015 "Kalltillverkad asfalt" har utförts på uppdrag av Trafikverket. I studien utvärderas kalltillverkade asfaltmassor baserade på hårdare bitumen i bärlagren anpassad för högtrafikerade vägar där varmblandad asfalt av tradition används.

Ett par av provsträckorna har varit instrumenterade för att man ska kunna klarlägga skillnader mellan olika beläggningar och jämföra med varmtillverkade asfaltbeläggningar inom några år. Provsträckorna har trafikerats under cirka två år, vilket är en relativt kort tid, och därför är slutsatserna i VTI:s rapport preliminära.

Fördjupningsmaterial

FAKTA Kall asfalt

Kalltillverkad asfalt innebär att ballasten inte värms upp. Bindemedlet utgörs i huvudsak av bitumenemulsion men även mjukbitumen eller skummat bitumen används. Temperaturen på bitumenemulsion varierar mellan 60–80 grader beroende på typ av bindemedel och beläggning samt temperaturen vid utläggning.

Bevaka ämnen i artikeln

Miljö Vägar och gator Utemiljö
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

OM Projektet

VTI:s rapport 865-2015 "Kalltillverkad asfalt" har utförts på uppdrag av Trafikverket. I studien utvärderas kalltillverkade asfaltmassor baserade på hårdare bitumen i bärlagren anpassad för högtrafikerade vägar där varmblandad asfalt av tradition används.

Ett par av provsträckorna har varit instrumenterade för att man ska kunna klarlägga skillnader mellan olika beläggningar och jämföra med varmtillverkade asfaltbeläggningar inom några år. Provsträckorna har trafikerats under cirka två år, vilket är en relativt kort tid, och därför är slutsatserna i VTI:s rapport preliminära.

Fördjupningsmaterial

FAKTA Kall asfalt

Kalltillverkad asfalt innebär att ballasten inte värms upp. Bindemedlet utgörs i huvudsak av bitumenemulsion men även mjukbitumen eller skummat bitumen används. Temperaturen på bitumenemulsion varierar mellan 60–80 grader beroende på typ av bindemedel och beläggning samt temperaturen vid utläggning.