FN och Unesco har utsett 2015 till ljusets år, "The International Year of Light and Light-Based Technologies". Detta ville Alingsås ljusfestival ta fasta på och valde i år det breda och krävande temat "Ljusets utveckling". Professor Jan Ejhed från Kungliga tekniska Högskolan i Stockholm bjöds speciellt in för att djupdyka i ljusets historia och stötta arbetet med temat.
Under en intensiv vecka i september träffades så de åtta inbjudna internationella ljusdesigners och ett 60-tal studenter för att tillsammans arbeta fram årets ljus- och ljusinstallationer.
– Det är mycket intensiva veckor runt detta, inte precis några 40-timmars veckor. Under själva workshopveckan pågår arbetet både dag och natt. Vi ska se till att allt material finns på plats och att det fungerar tekniskt, säger Margaretha Stenmark.
Hon är sedan ett och ett halvt år anställd av kommunägda Alingsås Energi och har nu gjort sin andra festival. Det här var en helt ny tjänst där de sökte någon som även kunde ansvara för gatubelysningen. Margareta har tidigare arbetat i tjugo år som elkonsult och som säljare på flera belysningsföretag. Så hon har varit med och följt det ökade intresset och breddningen av marknaden för belysning och ljusdesign.
– På 90-talet kunde man inte bara arbeta med enbart belysning som elkonsult. Men sen runt år 2000 sa det bara pang och intresset ökade stort och så har det fortsatt.
Vi går ut för att titta på tekniken bakom några av installationerna på dagtid. En av de mer konstruktionsmässigt komplicerade heter "Livingroom under the highway", (vardagsrum under motorvägen), av Reinhard Germer från Berlin.
Han hade en vision om ett stämningsskapande vardagsrum i vattnet bredvid gång- och cykelvägen i en tunnel som uppfattades som både kall och otrygg. Men han trodde att det skulle vara 40-50 centimeter djupt vatten där lamporna skulle installeras.
– Han blev bestört när han insåg att det var 1.8 meter djupt med dy i botten. Men det gick att lösa till slut, svårigheten var att få det hela tillräckligt stabilt.
Man använde sig av rör som man har när man bygger byggnadsställningar. En annan svårighet var att få in högtalare, en shaker, i lamporna som skulle gå igång vid ljud och skapa rörelser och ringar på vattnet. Det fick man inte att funka fullt ut. Men Margaretha Stenmark tycker att Reinhard Germer sammantaget lyckats bra med sin idé.
En annan tekniskt svår installation var "Natural light at night" av den skotska ljusdesignern Team Shaw. Han ville visa upp de olika naturliga ljusfenomen som finns i form av åska, norrsken, eldflugor, skogsbrand och lava. Här hade ljudet även en viktig funktion för upplevelsen.
– Här var programmeringen tekniskt svår, särskilt att få till vulkanen med den flytande lavan. Samt även att få ljus och ljud att synka.