Varan har lagts till i varukorgen
Om ljusets utveckling på Lights in Alingsås
Belysning 26 okt 2015
– Att få arbeta med Ljus i Alingsås är otroligt roligt. Jag lär mig nya saker hela tiden både om ljus och hur man hjälper andra att samarbeta, säger projektledare Margaretha Stenmark. Foto: Anna Hedenrud
Från elkonsult och säljare av belysning till projektledare för arbetet med internationella ljusdesigners vid Ljusfestivalen i Alingsås. Vi följde med Margaretha Stenmark för att titta på tekniken bakom installationerna.

FN och Unesco har utsett 2015 till ljusets år, "The International Year of Light and Light-Based Technologies". Detta ville Alingsås ljusfestival ta fasta på och valde i år det breda och krävande temat "Ljusets utveckling". Professor Jan Ejhed från Kungliga tekniska Högskolan i Stockholm bjöds speciellt in för att djupdyka i ljusets historia och stötta arbetet med temat. 

Belysing, Alingsås Installationen "Livingroom under the highway" av Team Germer. Foto: Patrik Gunnar Helin.

Under en intensiv vecka i september träffades så de åtta inbjudna internationella ljusdesigners och ett 60-tal studenter för att tillsammans arbeta fram årets ljus- och ljusinstallationer.

Studenterna arbetar dag och natt

– Det är mycket intensiva veckor runt detta, inte precis några 40-timmars veckor. Under själva workshopveckan pågår arbetet både dag och natt. Vi ska se till att allt material finns på plats och att det fungerar tekniskt, säger Margaretha Stenmark.

Hon är sedan ett och ett halvt år anställd av kommunägda Alingsås Energi och har nu gjort sin andra festival. Det här var en helt ny tjänst där de sökte någon som även kunde ansvara för gatubelysningen. Margareta har tidigare arbetat i tjugo år som elkonsult och som säljare på flera belysningsföretag. Så hon har varit med och följt det ökade intresset och breddningen av marknaden för belysning och ljusdesign.

– På 90-talet kunde man inte bara arbeta med enbart belysning som elkonsult. Men sen runt år 2000 sa det bara pang och intresset ökade stort och så har det fortsatt.

Tekniken bakom installationerna

Vi går ut för att titta på tekniken bakom några av installationerna på dagtid. En av de mer konstruktionsmässigt komplicerade heter "Livingroom under the highway", (vardagsrum under motorvägen), av Reinhard Germer från Berlin.

Han hade en vision om ett stämningsskapande vardagsrum i vattnet bredvid gång- och cykelvägen i en tunnel som uppfattades som både kall och otrygg. Men han trodde att det skulle vara 40-50 centimeter djupt vatten där lamporna skulle installeras.

I denna låda samlas tekniken för istallationen "Livingroom under the highway". Foto: Anna Hedenrud

– Han blev bestört när han insåg att det var 1.8 meter djupt med dy i botten. Men det gick att lösa till slut, svårigheten var att få det hela tillräckligt stabilt.

Använde rör till byggnadsställningar

Man använde sig av rör som man har när man bygger byggnadsställningar. En annan svårighet var att få in högtalare, en shaker, i lamporna som skulle gå igång vid ljud och skapa rörelser och ringar på vattnet. Det fick man inte att funka fullt ut. Men Margaretha Stenmark tycker att Reinhard Germer sammantaget lyckats bra med sin idé.

Tekniskt svår programmering

En annan tekniskt svår installation var "Natural light at night" av den skotska ljusdesignern Team Shaw. Han ville visa upp de olika naturliga ljusfenomen som finns i form av åska, norrsken, eldflugor, skogsbrand och lava. Här hade ljudet även en viktig funktion för upplevelsen.

– Här var programmeringen tekniskt svår, särskilt att få till vulkanen med den flytande lavan. Samt även att få ljus och ljud att synka.



FAKTA För den som arbetar professionellt med belysning ger Margaretha Stenmark dessa tips:

  • Samarbeta med andra i mycket större utsträckning.
  • Plocka till exempel in en ljusdesigner i ett tidigt skede och se till att de får vara med till slutet av projektet. Det är då man ofta sparar in på just belysningen.
  • Inte stirra sig blind på LUX-tabeller utan låta ögat bestämma om det är för mörkt eller inte. Det är bra att det finns tabeller som vägledning, men det kan bli så fel ibland.
  • Använd bra styrsystem som samtidigt inte är för komplicerade. Brukaren ska kunna använda de på ett enkelt sätt. Är styrsystemet för komplicerat används det inte, vilket bara är pengar i sjön.

 

 

FAKTA Om Lights i Alingsås 2015

  • Lights i Alingsås har norra Europas största workshop för belysning på offentlig plats. I workshopsveckan ingår internationella ljusdesigners och 60 inbjudna studenter. För dem ska det vara en förberedelse inför yrkeslivet och en möjlighet att knyta värdefulla kontakter i branschen. Årets ljusdesigners kom från Skottland, Italien, Grekland, Tyskland, USA och Sverige.
  • Ljusfestivalen lockar varje år 80 000 personer och arbetar sedan förra året med en kombination av ljus och ljud.
  • Till årets installationer gick det åt 500 armaturer, 38 högtalare och mellan 8-9 mil kabel.
Bevaka ämnen i artikeln

Belysning Teknik Elinstallation
Fackområden

Anläggning El & Tele
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA För den som arbetar professionellt med belysning ger Margaretha Stenmark dessa tips:

  • Samarbeta med andra i mycket större utsträckning.
  • Plocka till exempel in en ljusdesigner i ett tidigt skede och se till att de får vara med till slutet av projektet. Det är då man ofta sparar in på just belysningen.
  • Inte stirra sig blind på LUX-tabeller utan låta ögat bestämma om det är för mörkt eller inte. Det är bra att det finns tabeller som vägledning, men det kan bli så fel ibland.
  • Använd bra styrsystem som samtidigt inte är för komplicerade. Brukaren ska kunna använda de på ett enkelt sätt. Är styrsystemet för komplicerat används det inte, vilket bara är pengar i sjön.

 

 

FAKTA Om Lights i Alingsås 2015

  • Lights i Alingsås har norra Europas största workshop för belysning på offentlig plats. I workshopsveckan ingår internationella ljusdesigners och 60 inbjudna studenter. För dem ska det vara en förberedelse inför yrkeslivet och en möjlighet att knyta värdefulla kontakter i branschen. Årets ljusdesigners kom från Skottland, Italien, Grekland, Tyskland, USA och Sverige.
  • Ljusfestivalen lockar varje år 80 000 personer och arbetar sedan förra året med en kombination av ljus och ljud.
  • Till årets installationer gick det åt 500 armaturer, 38 högtalare och mellan 8-9 mil kabel.