Efter att ha hamnat på en 5:e plats i förra årets upplaga lyckades Malmö återhämta sig detta år och tog hem förstaplatsen i Cykelfrämjandets kommunvelometer, före Eskilstuna och Karlstad.
I år rådde det en stor spännvidd mellan de olika kommunernas resultat. I Linköping finns det 3,8 meter cykelväg per invånare medan det i Borås endast finns en meter per invånare. Under perioden 2014 – 2015 har Malmö satsat 440 kr per invånare och år på infrastruktur och underhåll, i Enköping är motsvarande siffra 83 kronor.
Delområdet aktiviteter visar hur aktiv kommunen har varit under det senaste året. Malmö har under 2014 genomfört samtliga 15 aktiviteter inom delområdet under 2014, vilket ger 10 av 10 möjliga poäng. Andra kommuner som fått bra poäng är Stockholm, Motala, Täby, Växjö, Linköping och Lund.
Bland de kommuner som deltagit i studien tidigare så har nästan samtliga förbättrat sina resultat. Det tyder på en ökad medvetenhet och ambitionsnivå ute i kommunerna. I de flesta fall är de förbättrade resultaten förknippade med ökade resurser för cykling, uppdaterade strategier för att värna cyklingen och förbättrat arbete med att mäta och följa upp cyklingen i kommunen.
Cykelfrämjandets kommunvelometer är en djupgående granskning av hur kommuner arbetar med att främja cykling. Fokus ligger på beslutsprocessen och resurstilldelning och ger en objektiv jämförelse mellan de 37 granskade kommunerna.
Cykelfrämjandets kommunvelometer är en djupgående granskning av hur kommuner arbetar med att främja cykling. Fokus ligger på beslutsprocessen och resurstilldelning och ger en objektiv jämförelse mellan de 37 granskade kommunerna.