Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Modellerna för marknadstillträde måste ändras
Rälsarbete 21 dec 2015
tag.passerar-forbi-vid-laxa
Gunnar Alexandersson, ekonomie doktor från Handelshögskolan, har lämnat över sitt betänkande kring järnvägens organisation till regeringen. Foto: Michael Erhardsson
Nya stambanor för höghastighetståg kräver förändrade modeller för marknadstillträde. Det förslår Utredningen om järnvägens organisation i sitt slutbetänkande till regeringen.
Staten bör inte påbörja förhandlingar med kommuner och regioner om medfinansiering av höghastighetsjärnvägar förrän det finns ett tydligt ställningstagande om vad de framtida nya stambanorna ska användas till.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Om utredningen

Regeringen beslutade 2013 att en särskild utredare skulle göra en översyn av järnvägens organisation. Syftet var att föreslå förbättringar av järnvägssystemets organisation för att på bästa sätt kunna möta framtidens krav på ett effektivt och hållbart transportsystem.

Utredningen fick namnet "Utredningen om järnvägens organisation" och har letts av Gunnar Alexandersson. Utredningen är genomgripande och omfattar flera delrapporter, bland annat om järnvägunderhållet. Slutbetänkandet ”En annan tågordning – bortom järnvägsknuten (SOU 2015:110)” har nu lämnats till regeringen.

 

 

Källa: Trafikverket
Bevaka ämnen i artikeln

Rälsarbete
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Om utredningen

Regeringen beslutade 2013 att en särskild utredare skulle göra en översyn av järnvägens organisation. Syftet var att föreslå förbättringar av järnvägssystemets organisation för att på bästa sätt kunna möta framtidens krav på ett effektivt och hållbart transportsystem.

Utredningen fick namnet "Utredningen om järnvägens organisation" och har letts av Gunnar Alexandersson. Utredningen är genomgripande och omfattar flera delrapporter, bland annat om järnvägunderhållet. Slutbetänkandet ”En annan tågordning – bortom järnvägsknuten (SOU 2015:110)” har nu lämnats till regeringen.

 

 

Källa: Trafikverket