Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Unikt samarbete för framtidens städer
Samhällsplanering 31 aug 2015
Redan om 20 år kan självkörande fordon vara en del av samhället, menar Suzanne Andersson, avdelningschef på trafikkontoret Göteborgs Stad. Foto: Micaela Nordberg
Det är hög tid att börja planera för självkörande fordon vid planeringen av framtidens städer. Det menar Suzanne Andersson på trafikkontoret på Göteborgs Stad och en av sex parter i det unika Drive Me-projektet.
Utvecklingen av autonoma fordon i världen pågår för fullt och de flesta fordonstillverkare jobbar på ett eller annat sätt med den nya tekniklösningen.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Projektet

De första testbilarna rullar i Göteborg och dessa är redan till stor del självkörande. Målet är att om två år ha 100 självkörande bilar samt en öppen parkering i Göteborg där bilarna ska kunna parkera på egen hand. Nästa steg blir att testa bilarna i en mer komplicerad stadsmiljö där man har fotgängare och cyklister som kan hamna i konflikt med bilen samt rondeller och korsningar.

FAKTA 7 grundfrågor

I Drive Me-projektet har man identifierat följande sju grundfrågor som man vill få svar på;

  • hur infrastrukturen behöver förändras
  • vilka är säkerhetsfördelarna och riskerna
  • vilka samhällsnyttor finns
  • vilka är miljöfördelarna
  • finns det lagliga hinder
  • hur påverkar det trafikflöden
  • hur kommer det att fungera i interaktionen med andra fordon och väganvändare med flera.
Bevaka ämnen i artikeln

Samhällsplanering Vägar och gator Teknik Miljö Transportsystem
Fackområden

Anläggning El & Tele Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Projektet

De första testbilarna rullar i Göteborg och dessa är redan till stor del självkörande. Målet är att om två år ha 100 självkörande bilar samt en öppen parkering i Göteborg där bilarna ska kunna parkera på egen hand. Nästa steg blir att testa bilarna i en mer komplicerad stadsmiljö där man har fotgängare och cyklister som kan hamna i konflikt med bilen samt rondeller och korsningar.

FAKTA 7 grundfrågor

I Drive Me-projektet har man identifierat följande sju grundfrågor som man vill få svar på;

  • hur infrastrukturen behöver förändras
  • vilka är säkerhetsfördelarna och riskerna
  • vilka samhällsnyttor finns
  • vilka är miljöfördelarna
  • finns det lagliga hinder
  • hur påverkar det trafikflöden
  • hur kommer det att fungera i interaktionen med andra fordon och väganvändare med flera.