Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Brister i planering av mittseparerade vägar
Vägar och gator 21 aug 2015
Med bättre planering vid byggnation av 2+1-vägar skulle också miljökonsekvenserna minska, menar VTI i en studie. Foto: Michael Erhardsson
När en väg görs om till 2+1-väg blir det konsekvenser för boende i området, både vad gäller framkomlighet och miljö. Det visar en ny rapport från VTI.
Att genom mittseparering uppgradera en "vanlig" väg till 2+1-väg har visat sig vara ett kostnadseffektivt sätt att uppnå högre trafiksäkerhet och ökad framkomlighet. 2+1-vägar har därför blivit ett vanligt inslag i vägnätet de senaste 15 åren.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Om studien

En 2+1-väg är en "vanlig" väg som mötesseparerats så att vägen växelvis har 2 körfält i ena och 1 körfält i andra körriktningen.

VTIs studie har gjorts för att bidra till utvecklingen av metodiken för att beskriva miljökonsekvenser av 2+1-vägar. Den baseras på fyra fokusgrupper och en intervju med två länsstyrelsetjänstemän. Deltagarna hade antingen varit engagerade i planering och/eller drift och underhåll av vägarna eller var på olika sätt berörda av konsekvenser av att vägarna blivit mittseparerade.

I stuiden valdes två studieobjekt: väg 23 Sandsbro–Drättinge och väg 47/195 Hedenstorp–Habo.

Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Vägar och gator Miljö Samhällsplanering
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Om studien

En 2+1-väg är en "vanlig" väg som mötesseparerats så att vägen växelvis har 2 körfält i ena och 1 körfält i andra körriktningen.

VTIs studie har gjorts för att bidra till utvecklingen av metodiken för att beskriva miljökonsekvenser av 2+1-vägar. Den baseras på fyra fokusgrupper och en intervju med två länsstyrelsetjänstemän. Deltagarna hade antingen varit engagerade i planering och/eller drift och underhåll av vägarna eller var på olika sätt berörda av konsekvenser av att vägarna blivit mittseparerade.

I stuiden valdes två studieobjekt: väg 23 Sandsbro–Drättinge och väg 47/195 Hedenstorp–Habo.

Fördjupningsmaterial