Under sommaren beslutade regeringen att införa nya trafikregler för cykelöverfarter. Reglerna började gälla den 1 september. Dock har varken väghållare eller Transportsstyrelsen fått veta vad som gäller och frågetecknen om vad som gäller är många.
Avsikten med de nya reglerna är att göra det säkrare, enklare och tydligare vad som gäller för cyklande och andra trafikanter.
– Det är rätt frustrerande att regeringen inte gått ut med någon information för det är väldigt viktigt att alla trafikanter förstår spelreglerna, säger trafikingenjör Lars Ahlman vid Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, till TT.
För att trafikanterna ska känna igen sig, oberoende av var i landet man befinner sig, kommer SKL och Trafikverket under hösten att ta fram gemensamma riktlinjer för de nya reglerna. I mötet kommer även Transportstyrelsen att delta.
”SKL får många frågor från kommunerna om hur man ska använda de nya reglerna. Vårt bästa tips just nu är att om möjligt avvakta de riktlinjer som sannolikt kommer att finnas till årsskiftet”, skriver SKL på sin hemsida.
Med utgångspunkt i cykelutredningens betänkande SOU2012:70 har regeringen beslutat om nya trafikregler om cykelöverfarter. En cykelöverfart är från den 1 september ett slags övergångsställe för cyklister och mopedförare där trafik som ska korsa cykelöverfarten har väjningsplikt. En ny företeelse ”cykelpassage” införs där cyklister har väjning mot trafiken på korsande gata.
Med utgångspunkt i cykelutredningens betänkande SOU2012:70 har regeringen beslutat om nya trafikregler om cykelöverfarter. En cykelöverfart är från den 1 september ett slags övergångsställe för cyklister och mopedförare där trafik som ska korsa cykelöverfarten har väjningsplikt. En ny företeelse ”cykelpassage” införs där cyklister har väjning mot trafiken på korsande gata.