Den nya vägbeläggningen som består av gummipartiklar från uttjänta bildäck och små stenar (1-5 millimeter), testas sedan i början av september i två olika varianter på gamla E4:an i Sjögestad, strax utanför Linköping.
Den ena varianten består av plattor som tillverkats av ett tyskt företag enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI:s, specifikationer och den andra är en variant som blandats till och lagts ut i liten skala på plats.
– Än så länge kan vi inte säga något säkert men när det gäller bullerdämpningen så är den lika stor på båda varianterna; nämligen cirka 10 decibel, säger Ulf Sandberg, forskningsledare på VTI. Det betyder att det mesta av trafikbullret försvinner när bilarna kör på gummibeläggningen, och det är minst lika mycket som man räknar med att bullerskärmar ger som medeltal.
Övriga egenskaper, som rullmotstånd och våtgrepp, ska också utredas. Man vill även ta reda på hur länge beläggningen håller för tung trafik.
– Det vet vi mer om i vinter när dubbdäcken rullat över ytan i en tid och när den utsatts för de tunga lastbilarnas överfarter i några månader. Det är då det kommer visa sig om beläggningen håller eller inte.
Inför testerna på vägen vid Sjögestad har VTI testat gummibeläggningen i labb samt på en kortare provsträcka under förra vintern i Linköping, resultaten visar följande:
Syftet med beläggningen är att använda den på platser där bullerskärmar av någon anledning inte är optimala. Det kan vara att skärmen har svårt att täcka in ljudet, exempelvis om ett bostadsområde ligger för högt upp från vägen eller i fall då skärmarna ger de boende en sämre visuell miljö.
– Jag tror absolut det kan bli ett alternativ till bullerskärmar i framtiden. Men först måste vi se att den håller i många år, utan att kräva för mycket underhåll. Nu är det mest intressanta att se hur den klarar den här första vintern, säger Ulf Sandberg.
Beläggningen Poroelastic road surface, PERS, består till ungefär lika volymdelar av gummigranulat nermalda från gamla bildäck, och stenar i fraktionen 1-5 millimeter. De valda fraktionerna ger en beläggning med mycket stort hålrum (25–30 procent) vilket ska bidra till att reducera bullret.
Beläggningen är utvecklad och lagd som en del av ett europeiskt forskningsprojekt, PERSUADE där VTI är en av de deltagande organisationerna. VTI har varit huvudansvarigt för utveckling av materialet.
Beläggningen Poroelastic road surface, PERS, består till ungefär lika volymdelar av gummigranulat nermalda från gamla bildäck, och stenar i fraktionen 1-5 millimeter. De valda fraktionerna ger en beläggning med mycket stort hålrum (25–30 procent) vilket ska bidra till att reducera bullret.
Beläggningen är utvecklad och lagd som en del av ett europeiskt forskningsprojekt, PERSUADE där VTI är en av de deltagande organisationerna. VTI har varit huvudansvarigt för utveckling av materialet.