Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Ansök om lantmäteriförrättning elektroniskt
Bestämmelser 11 nov 2014
Det blir både enklare och snabbare att ansöka om lantmäteriförrättning på elektronisk väg. Foto: Henryk Sadura
Riksdagen har beslutat att en ansökan om lantmäteriförrättning även ska kunna göras elektroniskt. Det innebär väsentliga förenklingar för företag och myndigheter som är beroende av lantmäteriförrättningar för sin verksamhet.
Den som exempelvis vill stycka av en tomt eller ordna med servitut behöver lämna in en ansökan för en så kallad lantmäteriförrättning. Kravet i fastighetsbildningslagen på att ansökningshandlingen ska vara egenhändigt undertecknad utesluter i dag att ansökan om lantmäteriförrättning görs i annan form än i pappersform. Nu har riksdagen beslutat att det från och med 1 januari 2015 ska gå att ansöka på elektronisk väg. Det innebär att det blir enklare och snabbare att ansöka. Det betyder också lägr

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Bestämmelser
Fackområden

Anläggning Förvaltning Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

Fördjupningsmaterial