I slutet av förra veckan smygöppnade man en del av Norra länken och infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) samt finansborgarrådet Sten Nordin (M) var på plats. Med buss fick vi åka ner i tunnlarna för att se det snart färdiga projektet.
Vintern 2014/2015 öppnar man sträckan mellan Norrtull, Frescati och Värtan, ett år tidigare än beräknat. Men ökat tempo kostar. Trafikverket räknar med att slutspurten kommer kosta 35 miljoner.
- Många kommer att glädjas åt ett bättre flyt i trafiken i nordöstra Stockholm, både bilister och boende, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Trots den dyra slutspurten blir projektet två miljarder billigare än beräknat, 10,7 miljarder istället för budgeterade 13 miljarder. Man räknar med att samhället tjänar mer än 200 miljoner kronor på den tidigare delöppningen. Största delen av vinsten består av en minskad restid på cirka tio minuter.
- Genom att projektet blir klart före utsatt tid och till en lägre kostnad får vi mer infrastruktur för pengarna och miljömässigt så blir det mycket bättre, säger Catharina Elmsäter Svärd.
Norra Länken är ett av Europas största vägtunnelprojekt och kommer sträcka sig från Karlberg till Värtan i Stockholm. Länken är viktig för att lösa regionens trafikproblem, men också en förutsättning för att bygga de två nya stadsdelarna Hagastaden och Djurgårdsstaden. De delar som öppnar tidigare består av ny väg både ovan jord och i tunnlar, mellan Värtan i öster och Frescati och Norrtull i väster. Redan idag är det mesta av grovjobbet gjort, det som återstår är tekniska installationer som fläktar, belysning och kameror.
Över 40 entreprenader har upphandlats i projektet.
- Alla våra medarbetare, entreprenörer och konsulter har gjort ett fantastiskt jobb, säger Lars Lilja, Trafikverkets projektchef för Norra Länken.
En av ingredienserna till det lyckades receptet har varit riskhantering, menar Lars Lilja.
- Vi har identifierat eventuella risker i ett tidigt skede och hanterat dessa på ett bra sätt, säger han.
Norra Länken beräknas vara klar i sin helhet 2019. Enligt Sten Nordin, Stockholms finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande är länken otroligt viktig för miljön och Stockholms utveckling.
- Trafiken på Valhallavägen och Lidingövägen uppskattas minska med hälften och den tunga trafiken kommer minska ännu mer, uppskattningsvis med 90 procent på dessa gator, berättar Sten Nordin.
Trafikverket bygger Norra länken i samarbete med Stockholms stad. Norra länken blir totalt 5 km, varav 4 km i tunnel. Vintern 2014/2015 öppnar sträckan Norrtull respektive Frescati och Värtan. I slutet av 2015 öppnar sträckan söderut mellan Norrtull och Tomteboda. 2017 öppnar sträckan norrut mellan Tomteboda och Norrtull. 2019 öppnar Värtabanans tunnel. Totalkostnaden för Norra länken är beräknad till 11,2 miljarder kronor
Trafikverket bygger Norra länken i samarbete med Stockholms stad. Norra länken blir totalt 5 km, varav 4 km i tunnel. Vintern 2014/2015 öppnar sträckan Norrtull respektive Frescati och Värtan. I slutet av 2015 öppnar sträckan söderut mellan Norrtull och Tomteboda. 2017 öppnar sträckan norrut mellan Tomteboda och Norrtull. 2019 öppnar Värtabanans tunnel. Totalkostnaden för Norra länken är beräknad till 11,2 miljarder kronor