Prototypen som är framtagen av Thorvald Granström, är en anordning som monteras på utsidan av däcket när det börjar bli vinter och monteras av lagom till sommaren. Tanken är att den ska användas främst på bussar och lastbilar.
– Dubbarna går bara i när man bromsar hårt, när antisladdsystemet går i eller om man kommer in i en kurva där bilen vill glida i sidled, berättar Thorvald Granström som driver konsultfirman Granström Konsult.
När anordningen inte används lyfts dubbhjulet något uppåt i förhållande till det ordinarie hjulet. Dubbhjulet vilar endast mot vägbanan med sin egen tyngd men vid en kraftig inbromsning aktiveras hjulet och centreras mot det ordinarie hjulet.
- Gumminabbarna som är placerade mellan varje dubb viker sig och dubbarna kommer i kontakt med vägbanan. Ju hårdare bilen bromsas desto hårdare blir dubbarnas ingrepp. Dubbarnas ingrepp upphör först när man slutar bromsa eller om man bromsar så mjukt att bilens ordinarie däck förmår att upprätthålla väggreppet utan glidning, berättar Thorvald Granström.
Uppfinningen är patenterad i tio länder samt hela Europa och den så kallade dubbskivan har även testats på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Syftet med testerna var att i laboratoriemiljö testa isgreppet vid inbromsning med låst hjul, samt vid styrning, för att få en bättre förståelse av hur dubbskivan påverkar isgreppet.
– På det testade underlaget, våt is, visade mätningarna på en avsevärd förbättring av isgreppet vid bromsning med låst hjul med dubbskivan monterad. Även sidokrafterna vid styrt hjul ökade markant, säger Mattias Hjort, forskare på VTI.
Testerna visar även att isgreppet blir bättre än med traditionella dubbdäck.
– Dubbarna som vi använt är kraftigare dubbar, så kallade traktordubbar. Min tanke är att man ska få dispens att använda traktordubbar eftersom man endast gör ingrepp på vägen när det verkligen behövs. Ungefär som snökedjor. De griper bara in vid behov och skadar inte vägen, säger Thorvald Granström.
Än så länge har man endast utfört tester med en prototyp men snart väntas man kunna göra fler tester för att se hur uppfinningen fungerar tillsammans med bilars antisladdsystem och ABS-bromsar. Det finns också planer på att även kunna erbjuda en mer avancerad dubbskiva som blir mer som en fast del och som sitter monterad för jämnan.
– Om dubbdäck förbjuds i framtiden så kan det här vara ett utmärkt alternativ vintertid när det är riktigt halt. Trafiksäkerheten på landets vägar skulle bli bättre samtidigt som slitaget på vägarna skulle minska, avslutar Thorvald Granström.