Arbetet med att elektrifiera den tunga fordonsflottan går vidare. Svenska Elvägar och Projektengagemang, tillsammans med Posten, vill nu på allvar testa tekniken bakom elektrisk drift av tunga lastbilar, så kallade trådlastbilar.
Det kan då bli aktuellt att bygga en demonstrationssträcka i befintlig trafikmiljö i Växjö kommun.
Bakgrunden är att Energimyndigheten och Trafikverket till våren ska gå ut med en så kallad innovationsupphandling. Syftet är att driva på utvecklingen av nya miljölösningar i transportsektorn och inom andra områden.
Svenska Elvägar, Projektengagemang och Posten kommer då att lämna in ett förslag som går ut på att bygga en demonstrationssträcka för elektrifiering i Växjö.
Det handlar om sträckan från trafikplats Öjaby och cirka en kilometer norrut utmed del av väg 30 vid Postens terminal vid flygplatsen, och cirka en kilometer västerut från trafikplatsen på väg 25/27 i båda körriktningarna på berörda sträckor.
På sträckan kommer man i så fall att placera kontaktledningar över körbanan som Postens lastbilar, utrustade med nyutvecklade aktiva strömavtagare, kan ansluta till.
Ursprungligen ville Svenska Elvägar testa sitt koncept på malmbilar mellan den nya gruvan i Pajala och Malmbanans anslutning i Svappavaara. Den idén ligger nu på is eftersom gruvans ägare Northland Resources drabbats av ekonomiska trångmål.