Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Forskning över gränserna
Hållbarhet 13 jun 2013
Nytt forskningssamarbete ska underlätta vid ombyggnation av Europaväg 39. Bland annat ska fjordpassagen vid Halsa mellan Kristiansund och Trondheim ersättas med en bro eller tunnel. Foto: Wikipedia.
Norska Trafikverket står inför stora väginvesteringar och inleder därför ett samarbete med Chalmers forskningsteam. Något som ska gynna framtida projekt som utbyggnaden av Europaväg 39 där nya broar och tunnlar behöver byggas.
Det är första gången som Statens vegvesen, det norska trafikverket, tecknar den här typen av långsiktiga avtal med ett utländskt universitet.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Vägsträckning

Europaväg 39 följer den norska kusten från Trondheim via Bergen till Kristiansand. Vägen går igenom Västlandet som är ett område under ekonomisk utveckling tack vare bland annat offshoreindustrin. I och med ombyggnaden kan restiden mellan de två orterna sänkas från 20 till 12 timmar. Detta förutsatt att åtta fjordpassager med färja ersätts med bro eller tunnel.

Bevaka ämnen i artikeln

Hållbarhet Tillgänglighet Vägar och gator Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning
Fler nyheter

FAKTA Vägsträckning

Europaväg 39 följer den norska kusten från Trondheim via Bergen till Kristiansand. Vägen går igenom Västlandet som är ett område under ekonomisk utveckling tack vare bland annat offshoreindustrin. I och med ombyggnaden kan restiden mellan de två orterna sänkas från 20 till 12 timmar. Detta förutsatt att åtta fjordpassager med färja ersätts med bro eller tunnel.