Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Halkfritt med varm sand
Teknik 11 dec 2013
En forskningsrapport från VTI visar att det finns flera fördelar med att bekämpa halka med sand och varmt vatten. Foto: VTI.
Forskning visar att varmsandning som halkbekämpningsmetod på gång- och cykelvägar har flera fördelar. Bättre friktion och mindre mängd sand är några.
En ny rapport från VTI:s forskningsprojekt i Umeå visar att varmsandning på gång- och cykelvägar ger en bättre friktionshöjande effekt och längre varaktighet än traditionell torrsandning. Bäst nytta gör varmsandningen på sträckor där cykling sker i blandtrafik och där väglaget är tjock is.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Om forskningsprojektet

I projektet som redovisas i VTI rapport 796 har för- och nackdelarna med att tillämpa varmsandning på gång- och cykelvägar studerats i Umeå under vintrarna 2010/11 och 2011/12. De metoder som forskarna använt är friktionsmätningar, väglagsobservationer, utförarprotokoll samt intervjuer med väghållare, förare och trafikanter. Jämförelser gjordes med traditionell torrsandning.

Fördjupningsmaterial

Bevaka ämnen i artikeln

Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning Förvaltning
Fler nyheter

FAKTA Om forskningsprojektet

I projektet som redovisas i VTI rapport 796 har för- och nackdelarna med att tillämpa varmsandning på gång- och cykelvägar studerats i Umeå under vintrarna 2010/11 och 2011/12. De metoder som forskarna använt är friktionsmätningar, väglagsobservationer, utförarprotokoll samt intervjuer med väghållare, förare och trafikanter. Jämförelser gjordes med traditionell torrsandning.

Fördjupningsmaterial