Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Sopade och saltade cykelstråk
Vägar och gator 16 okt 2012
Metoden med borste för snöröjning och saltlösning, eller befuktad salt, för halkbekämpning har tillståndsbedömning i Linköping visat. Bild: KTH
Preventivsaltning under vår och höst, snöplogning redan vid 1 cm snö och saltlake mot halkan – så ser tjänsten ut som hjälper våra sydligare kommuner att ge vintercyklisterna bra service.
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Isiga spår och löst grus på bara ytor är de väglag som cyklister skyr mest. Med skärpta standardkrav, som startkriterium för snöröjningen på 1 cm snödjup, ökar kvalitén på vinterväglaget.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

En fördel för kommunen är att man inte kör de vanliga tunga maskinerna på gcm-vägarna.
FAKTA Snabbfakta saltsop-metoden

  • Utvalda cykelstråk preventivsaltas under höst och vår med saltlösning, befuktat salt eller ett miljövänligt alternativ (vaddå?).
  • Om det snöar plogas, eller borstas, cykelbanan vid en centimeter istället för de vanliga tre.
  • När cykelvägen är fri från snö halkbekämpas den med saltlake.
  • Om det är för kallt för salt sandas ytan med kubricerad fl is för att inte orsaka punktering på cykeldäck.

Vinter ur cyklistens ögon

Vintercyklister ställer cykeln när:

  • vägarna är snöiga eller moddiga
  • temperaturen ligger runt 0 – halkrisk
  • det är mycket kallt
  • det blåser mycket

Väglag som är farligt för cyklister:

  • isiga spår
  • löst grus på barmark
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Bevaka ämnen i artikeln

Vägar och gator Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

En fördel för kommunen är att man inte kör de vanliga tunga maskinerna på gcm-vägarna.
FAKTA Snabbfakta saltsop-metoden

  • Utvalda cykelstråk preventivsaltas under höst och vår med saltlösning, befuktat salt eller ett miljövänligt alternativ (vaddå?).
  • Om det snöar plogas, eller borstas, cykelbanan vid en centimeter istället för de vanliga tre.
  • När cykelvägen är fri från snö halkbekämpas den med saltlake.
  • Om det är för kallt för salt sandas ytan med kubricerad fl is för att inte orsaka punktering på cykeldäck.

Vinter ur cyklistens ögon

Vintercyklister ställer cykeln när:

  • vägarna är snöiga eller moddiga
  • temperaturen ligger runt 0 – halkrisk
  • det är mycket kallt
  • det blåser mycket

Väglag som är farligt för cyklister:

  • isiga spår
  • löst grus på barmark