Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Förfinad modell öppnar för tyngre brolaster
Rälsarbete 29 nov 2012
Mer, tyngre och snabbare trafik både på väg och järnväg ställer högre krav på broarnas lastkapacitet. En ny förfinad beräkningsmodell gör det möjligt att nyttja befintliga broar hårdare. Det kan spara både pengar och naturresurser.
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Gruvboomen i norra Sverige är en del av utvecklingen, men den tyngre trafiken ökar överlag i större delen av landet. Överläraren Arto Puurula vid Savonia yrkeshögskola antog utmaningen kring broarnas kapacitet och arbetade fram en beräkningsmodell för förstärkta betongbroar.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Om resultatet av beräkningarna är att bron kan bära ökade trafiklaster, så har man uppdagat brons gömda bärförmåga och förstärkning behövs inte. På bilden: Belastningstest av bron i Örnsköldsvik i samband med Arto Puurulas forskning vid Luleå tekniska universitet.
FAKTA Bärförmågan hos en förstärkt betongbro - Icke-linjär finit elementmodellering av en brottbelastning

Namnet på doktorsavhandlingen är "Bärförmågan hos en förstärkt betongbro - Icke-linjär finit elementmodellering av en brottbelastning - Tillståndsbedömning av en järnvägstrågbro med två spann i Örnsköldsvik förstärkt med stänger av kolfiberarmerade polymerer (CFRP)"

Avhandlingen är en del av det omfattande projektet Sustainable Bridges som finansierades av den europeiska kommissionen, EC, i vilket 32 universitet, forskningsinstitut och företag från 12 olika länder deltog - www.sustainablebridges.net.

Fördjupningsmaterial

Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Bevaka ämnen i artikeln

Rälsarbete Transportsystem Konstruktion Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

Om resultatet av beräkningarna är att bron kan bära ökade trafiklaster, så har man uppdagat brons gömda bärförmåga och förstärkning behövs inte. På bilden: Belastningstest av bron i Örnsköldsvik i samband med Arto Puurulas forskning vid Luleå tekniska universitet.
FAKTA Bärförmågan hos en förstärkt betongbro - Icke-linjär finit elementmodellering av en brottbelastning

Namnet på doktorsavhandlingen är "Bärförmågan hos en förstärkt betongbro - Icke-linjär finit elementmodellering av en brottbelastning - Tillståndsbedömning av en järnvägstrågbro med två spann i Örnsköldsvik förstärkt med stänger av kolfiberarmerade polymerer (CFRP)"

Avhandlingen är en del av det omfattande projektet Sustainable Bridges som finansierades av den europeiska kommissionen, EC, i vilket 32 universitet, forskningsinstitut och företag från 12 olika länder deltog - www.sustainablebridges.net.

Fördjupningsmaterial