Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Sveriges räckesstandard ifrågasätts
Underhåll 22 mar 2012
Sverige har börjat gå upp i kapacitetsklasser på utsatta vägar med mycket trafik, men den utvecklingen borde gå fortareenligt Hans Holmén som är teknisk specialist på Trafikverket.
I början av 1990-talet började Sverige genom dåvarande Vägverket tillämpa funktionell provning av vägräcken och ansvarade för deras utformning genom standardritningar. Knappt tio år senare  publicerades den europeiska standarden EN1317-2 som består av flera delar där varje del är ett trappsteg mot ökade säkerhetskrav.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Fler vägsträckor i Sverige borde ha högre skydd. Tyskland och England är förebildsländer som lagt sig högre upp i den europeiska standarden EN1317-2.
FAKTA MC-behov diskuteras i standardgrupp

Den europeiska standardiseringsgruppen diskuterar i år hur krocktesterna ska utvecklas samt hur standarden kan utvecklas så att den tar hänsyn även till motorcyklistens behov.

Bevaka ämnen i artikeln

Underhåll Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning
Fler nyheter

Fler vägsträckor i Sverige borde ha högre skydd. Tyskland och England är förebildsländer som lagt sig högre upp i den europeiska standarden EN1317-2.
FAKTA MC-behov diskuteras i standardgrupp

Den europeiska standardiseringsgruppen diskuterar i år hur krocktesterna ska utvecklas samt hur standarden kan utvecklas så att den tar hänsyn även till motorcyklistens behov.