Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Första strategin för väg- och broräcken
Upphandling 20 mar 2012
Kunskap om räckesbeståndet, kontroll över underhållsbehovet och fokus på livcykelkostnader är några av målen för Trafikverket. Broförvaltningssystemet BaTMan står som förebild.
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Ungefär 1000 mil räcken finns idag längs med våra vägar. Exakt var de finns, när de sattes upp eller vilken räckestyp som är utsatt på en viss vägsträcka finns inte samlat i något register.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Det är många olika problem och behov som Trafikverket och Svenska Väg- och broräkesföreningen vill lösa med den nya strategin.
FAKTA Strategin syftar till att:

  1. Trafikverket ska bli bättre beställare på en marknad som präglas av effektivitet, konkurrens, kompetens och innovationskraft.
  2. Trafikverket ska bli bättre förvaltare av ett räckesbestånd som ger bättre funktion till lägre livscykelkostnad och lägre samhällskostnad.
  3. Väg- och broräcken ska utformas och användas på ett sätt som ger bättre bidrag till väganläggningar med bra helhetsintryck och god funktion.
  4. Väg- och broräckena ska bli bättre och medföra lindrigare skador vid påkörning.
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Bevaka ämnen i artikeln

Upphandling
Fackområden

Anläggning
Fler nyheter

Det är många olika problem och behov som Trafikverket och Svenska Väg- och broräkesföreningen vill lösa med den nya strategin.
FAKTA Strategin syftar till att:

  1. Trafikverket ska bli bättre beställare på en marknad som präglas av effektivitet, konkurrens, kompetens och innovationskraft.
  2. Trafikverket ska bli bättre förvaltare av ett räckesbestånd som ger bättre funktion till lägre livscykelkostnad och lägre samhällskostnad.
  3. Väg- och broräcken ska utformas och användas på ett sätt som ger bättre bidrag till väganläggningar med bra helhetsintryck och god funktion.
  4. Väg- och broräckena ska bli bättre och medföra lindrigare skador vid påkörning.