Vägräcken förhindrar kollisioner med hårda föremål bredvid vägen eller frontalkollisioner mellan fordon.
Ett positivt samband mellan vägräcken och antalet påkörda vägräcken innebär att de flesta räcken sitter där bilar annars skulle kollidera med varandra eller med andra hårda föremål bredvid vägen.
Det kan också vara motiverat att sätta sidoräcke när vägen går nära stup, skär genom berg eller har en speciellt besvärlig linjeföring som många kurvor med snäva radier.
CE-märkning och underhåll – aktuell frågor
Årets mest aktuella frågor kring mitträcken och broräcken på smala broar samt där skyddsanordningen har tillutrustning som sprutskydd eller bullerskärmar:
Mitträcken dominerar på motorvägar samt smala vägar. Med Trafikverkets satsning på att bygga om niometersvägar till så kallade glesa 2+1-vägar ökar också behovet av smala mitträcken.
Användningen ger färre dödsfall och lindrigare personskador, men fler fordonsskador och fler skadade räcken. Antalet vägräckesolyckor kommer troligen att öka i framtiden, men förhoppningsvis innebär det färre döda trafikanter.
När fordonet glider längs med vägräcket fås ett längre krockförlopp som i sin tur ger lägre accelerationer, effekten kallas populärt ofta lägre krockvåld. Den officiella samlingsbenämningen på räcken är ”skyddsanordningar för fordon” där även vägräckesändar, krockdämpare och övergångar ingår.
På det statliga vägnätet om cirka 100 0000 km finns:
En grov bedömning är att det samlade räckesbeståndet har ett återanskaffningsvärde på minst 8 miljarder kronor.
På det statliga vägnätet om cirka 100 0000 km finns:
En grov bedömning är att det samlade räckesbeståndet har ett återanskaffningsvärde på minst 8 miljarder kronor.