I takt med den ökade debatten om miljöförstöring, växthuseffekt och den globala uppvärmningen har miljöargument börjat användas allt mer i marknadsföringen.
I ett tillägg till Iso-standarden SS-EN ISO 14021”Miljömärkning och miljödeklarationer – Egna miljöuttalanden” förtydligas nu ytterligare begrepp vilket samtidigt gör att kraven på bevis för dessa blir hårdare.
Iso-standarden om miljöpåståenden i marknadsföring togs fram i slutet av 90-talet då frågan om den globala uppvärmningen inte var så stor. Det har därför funnits behov att komplettera med nya begrepp. Standarden är frivillig att tillämpa men att följa den ökar trovärdigheten i uttalanden.
I tillägg A1:2012 till SS-EN ISO 14021 har definitioner för följande begrepp införts:
Används begreppen med betydelse enligt standarden vet både företag och kunder vad som menas.
Ett avsnitt i standarden innehåller tolkning och kvalifikationer för att använda utvalda termer som ofta förekommer i egna miljöuttalanden. Det avsnittet har kompletterats med:
Med kvalifikationer menas att ett uttalande om exempelvis klimatneutralitet ska innefatta ett förtydligande om produktens klimatavtryck är noll eller i vilka delar i produktens livscykel som klimatkompensation har gjorts.