Varan har lagts till i varukorgen

Tekniska lösningar för vägkantens bärighet

Arbetsmiljö 17 dec 2012
Stabilare vägkanter kräver en engångsinvestering i marklösen, vägmaterial samt byggarbete. På bilden en dansk vägkant med stabil skuldra: Foto Vectura
Den vanliga stödremsa om 0,25 meter kan ge det yttre hjulspåret så lite som 45 % av bärigheten vid vägens mitt. Ökad skulderbredd, flackt lutande innerslänt som dränerar, försiktig dikesrensning och täckt dränering löser problemet.
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Nyproduktion inom det statliga vägnätet styrs av Trafikverkets VGU och TRVK Väg, men de flesta kommunala vägar byggs enligt samma principer.
Fortsätt att läsa - prova 14 dagar utan kostnad

Prova Byggkoll i 14 dagar utan kostnad. Få tillgång till den senaste informationen om hur lagar, regler, hållbarhet och ny teknik påverkar dig och dina kunders verksamhet.

Prova idag. Automatiskt avslut.

Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Bevaka ämnen i artikeln

Arbetsmiljö Transportsystem Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning
Fler nyheter