Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Tekniska lösningar för vägkantens bärighet
Arbetsmiljö 17 dec 2012
Stabilare vägkanter kräver en engångsinvestering i marklösen, vägmaterial samt byggarbete. På bilden en dansk vägkant med stabil skuldra: Foto Vectura
Den vanliga stödremsa om 0,25 meter kan ge det yttre hjulspåret så lite som 45 % av bärigheten vid vägens mitt. Ökad skulderbredd, flackt lutande innerslänt som dränerar, försiktig dikesrensning och täckt dränering löser problemet.
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Nyproduktion inom det statliga vägnätet styrs av Trafikverkets VGU och TRVK Väg, men de flesta kommunala vägar byggs enligt samma principer.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Tre fördelar med starkare vägskuldror

  1. Risken för rundslagna tankbilar och därmed läckage av farliga ämnen minskar.
  2. Väghållaren får minskade kostnader för både vinterdrift och beläggningsunderhåll.
  3. Obehagliga krängningar i fordon med hög tyngdpunkt förebyggs, vilket medför förbättrad arbetsmiljö för yrkesförare.
FAKTA Fyra nyckelfaktorer för bärigheten:

  1. Innersläntens lutning ned mot diket.
  2. Skuldrans bredd.
  3. Dikets djup.
  4. Vägens bärighet (vid vägens mitt).
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Bevaka ämnen i artikeln

Arbetsmiljö Transportsystem Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning
Fler nyheter

FAKTA Tre fördelar med starkare vägskuldror

  1. Risken för rundslagna tankbilar och därmed läckage av farliga ämnen minskar.
  2. Väghållaren får minskade kostnader för både vinterdrift och beläggningsunderhåll.
  3. Obehagliga krängningar i fordon med hög tyngdpunkt förebyggs, vilket medför förbättrad arbetsmiljö för yrkesförare.
FAKTA Fyra nyckelfaktorer för bärigheten:

  1. Innersläntens lutning ned mot diket.
  2. Skuldrans bredd.
  3. Dikets djup.
  4. Vägens bärighet (vid vägens mitt).