Flest frågor får Naturvårdsverket om de nya mängdgränserna för transport av farligt avfall, och tillståndsplikten för transport av farligt avfall. Förordningen har blivit mer omfattande än när frågan var ute på remiss.
Resultaten av de politiska besluten är bland annat tuffare krav kring transport av farligt avfall.
– En av förändringarna är att kravet på tillstånd vid transport av farligt avfall har sänkts och tillstånd krävs nu om man under ett år transporterar mer än 100 kg eller 100 liter farligt avfall. Andelen mindre företag som nu kommer över gränsen för tillståndsplikt ökar, och det innebär en mer omfattande process för att de ska kunna få transportera sitt farliga avfall.
– Vi har fått en förändrad föreskriftsrätt när det gäller tillstånds- och anmälningsplikt för transport av avfall och vi ska titta på vad vi kan göra för att underlätta för kommuner och företag utan att det medför negativa miljökonsekvenser.
Både Länsstyrelser och kommuner berörs i sitt tillsynsarbete av ändringar i miljöbalken som handlar om definitioner. Tanken är att definitionerna ska göra lagstiftningen tydligare. Även mäklare av avfall berörs av en ny definition, men också av en ny anmälningsplikt.
– Ett stycke om när avfall kan upphöra att vara avfall så kallade ”end-of-waste”-specifika kriterier tas fram för olika avfallsströmmar, säger Henrik Sandström.
– Det pågår ett arbete med att se över våra föreskrifter och vi räknar med att vara färdiga vid årsskiftet.
I Sverige pågår arbetet med en nationell avfallsplan samt ett program för att förebygga avfall som kommer att färdigställas runt årsskiftet 2011/2012.
– Den kräver mycket samarbete, och tanken bakom den behöver kommuniceras på många olika sätt. Att Avfall Sverige i sin vision har nollavfall som mål är underbart att se. Den drivkraften borde finnas hos många fler.
Byggbranschen kan förebygga sitt avfall genom bättre logistikplanering och fokus på avfallsfrågan. Ett exempel är bygget av Nya Karolinska som har ett program för att minimera uppkomsten av avfall.
Avfallshierarkin ska styra prioriteringsordningen för lagstiftning och politik på avfallsområdet:
Prioriteringsordningen innebär att man helst ska förebygga avfall, i andra hand återanvända det, i tredje hand materialåtervinna det och så vidare. Ordningen gäller under förutsättning att det är miljömässigt motiverat och ekonomiskt rimligt.
Avfallshierarkin ska styra prioriteringsordningen för lagstiftning och politik på avfallsområdet:
Prioriteringsordningen innebär att man helst ska förebygga avfall, i andra hand återanvända det, i tredje hand materialåtervinna det och så vidare. Ordningen gäller under förutsättning att det är miljömässigt motiverat och ekonomiskt rimligt.