De kräver överdimensionerad underbyggnad och tätare underhåll. Risken för spårbildning och deformationer ökar. Livslängden minskar med 10-15 procent. Ändå blir smala körfält allt vanligare.
– Smala körfält räddar liv och ger goda förutsättningar för kollektivtrafik, säger Per Centrell på Rambölls när han berättar vad man ska tänka på vid smala körfält.
Fortsätt läsa – starta din prenumeration!
För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som du själv kan styra.
Kostnaden är högre än för normal vägbredd, men samhällsvinsterna överväger för smala vägar som timglashållplatser och 2+1 på motortrafikled. Bild: Jonas Andersson, Ale kommun
Vägräcken ger mycket trafiksäkerhet för pengarna. Sedan 2+1-vägarna med mitt-och sidoräcken började byggas i slutet av 1990-talet har antalet dödade trafikanter på dessa sträckor minskat med över 70 procent.
Fastighetsägare som har installerat system för energiåtervinning från byggnadens spillvatten är nöjda med sina installationer. Det visar en ny förstudie.
2021 ökade anmälningarna av elolyckor med 9 procent och tillbuden med 13 procent jämfört med året innan. Det visar Elsäkerhetsverkets årliga rapport om elolyckor.
Kostnaden är högre än för normal vägbredd, men samhällsvinsterna överväger för smala vägar som timglashållplatser och 2+1 på motortrafikled. Bild: Jonas Andersson, Ale kommun
Du är inloggad på två ställen
Din användarprofil har aktiverats från en annan enhet. Om det inte är du som loggat in bör du snarast ändra ditt lösenord eller kontakta vår kundservice på 08-457 10 00 eller kundservice@byggtjanst.se