Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Så minskas spårbildning i smala körfält
Teknik 2 dec 2011
De kräver överdimensionerad underbyggnad och tätare underhåll. Risken för spårbildning och deformationer ökar. Livslängden minskar med 10-15 procent. Ändå blir smala körfält allt vanligare.
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
– Smala körfält räddar liv och ger goda förutsättningar för kollektivtrafik, säger Per Centrell på Rambölls när han berättar vad man ska tänka på vid smala körfält.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Kostnaden är högre än för normal vägbredd, men samhällsvinsterna överväger för smala vägar som timglashållplatser och 2+1 på motortrafikled. Bild: Jonas Andersson, Ale kommun
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Bevaka ämnen i artikeln

Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

Kostnaden är högre än för normal vägbredd, men samhällsvinsterna överväger för smala vägar som timglashållplatser och 2+1 på motortrafikled. Bild: Jonas Andersson, Ale kommun